Jak zmienić 3 podstawowe chwyty, aby brzmiały GENIALNIE

Szymon ZeifertAkordy i Chwyty Gitarowe22 Comments

Czasem niewiele trzeba, aby uzyskać pięknie brzmiące akordy.

W tej lekcji, pokazuję 3 wariacje podstawowych chwytów (które na 95% już znasz). Zmiany są minimalne, ale brzmią zupełnie inaczej.

Dzięki nim uzyskasz rasowe brzmienie w swojej grze. Kliknij i oglądnij lekcję:

UWAGA: W 14:30 nazywam trzeci akord błędnie: jest to F#m11, a nie F#m9. Za dużo tych 9 i coś mi się „pokiełbasiło” 🙂

(UWAGA: Chciałbyś poznać więcej tego typu technik akordowych? Zobacz kurs „Rytmiczna Skrzynka Narzędziowa”)

22 Comments on “Jak zmienić 3 podstawowe chwyty, aby brzmiały GENIALNIE”

    1. Super, że się podoba. Przykro mi co do warsztatów: mam nadzieję, że na kolejne się już uda 🙂

  1. Bardzo nastrojowe akordy Szymonie. Gra się je wspaniale i przy fajnym ustawieniu wzmacniacza można odlecieć gdzieś daleko i skapnąć się dopiero po półgodzinie że ciągle jest się w domu 🙂 Pozdrawiam z Koniecpola i oby jak najwięcej takich ciekawostek 🙂

  2. Marcin – według mnie to jest F#m7add11 – ale tez czekam na wyjaśnienie Szymona.

    1. Twój tok rozumowania jest słuszny. Jest to F#m11. Nie stosujemy jednak zapisu F#m7add11 – możemy pominąć niektóre składniki: najważniejsze aby była w tym przypadku 3, 7 i 11.

      1. Szymon – to teraz jeszcze raz proszę o objaśnienie nazewnictwa. W jednym z postów napisałeś mi że 9 zawiera w sobie 7 a 11 zawiera w sobie 9 (i 7) a jeśli jej nie ma to jest add11 – co jest logiczne – a teraz mimo że nie ma nony a jest septyma i undecyma to piszesz że nie używa się zapisu 7add11, ale to chyba tak samo jakby nie było septymy tylko nona (pomijam w przykładzie 11) to by było 9 a nie add9 co jest sprzeczne z tym co napisałeś wcześniej pod inną lekcją.
        Ważne:
        Co do akordowej gry jazzu – nie chodzi mi o to jakie akordy grać tylko JAK grac akordy w jazzie żeby to był jazz a nie blues/funk/pop itd. Probuję w tym kierunku działać ale ciągle nie czuję żeby gitara grała jazzowo. Proponuję taką właśnie lekcję – jak grać jazzowo?
        Pozdrawiam
        Krzysztof

        1. Zgadza się, że liczby wyższe od 7, zawierają w sobie te poprzednie. Tzn. Cm13 zawiera także 11, 9 oraz 7.

          Pamiętaj jednak, że zapis akordów to nie zapis konkretnego voicingu/chwytu na gitarze, a rodzaju akordu. W praktyce możemy pominąć niektóre składniki.

          Przykład: akord Cm13 zawiera w teorii następujące dźwięki: C Eb G B D F A. Jest to aż 7 dźwięków, więc nawet technicznie niemożliwe jest aby zagrać je wszystkie na 6 strunowej gitarze.

          Kluczowe jest, aby zagrać charakterystyczne dla akordu dźwięki, aby oddały jego charakter. Jeśli np. pominiemy kwintę, to wiele na brzmieniu nie straci. Jeśli jednak pominęlibyśmy 13, no to siłą rzeczy nie będzie brzmiało jak Cm13.

          Za najbardziej charakterystyczne składniki akordu uważa się tercję i septymę.

          Co do add, to stosujemy je kiedy dodajemy dźwięki do trójdźwięków. Czyli możemy napisać Cmadd9, ale nie Cm7add9.

          Mam nadzieję, że udało mi się trochę wytłumaczyć.

          1. Dziękuję za obszerną i szybką odpowiedź.
            Niemniej jednak widzę tu pewne niedoskonałości – bo owszem jeśli tylko brać pod uwagę gitarę to nie zagrasz siedmiu dźwięków ale ja na klawiszach zagram spokojnie dziesięć a nieraz nawet więcej naciskając jednym palcem dwa klawisze 🙂 Rzecz w tym że według mnie taki zapis jest niejasny z punktu widzenia muzyka multi bo na gitarze możesz nie zagrać ale na innym instrumencie już tak – stąd moje pytanie o poprawność zapisu akordów – ogólnie – nie tylko dla gitary. Z Twojej wypowiedzi wnioskuję że nie można jednoznacznie określić takiego akordu bo zapis F#m11 na klawiszach będzie obejmował zarówno kwintę, septymę , nonę i undecymę – tzn. da się to zagrać na dwie ręce na luzie – a na gitarze już nie – to kto i jak określa co powinno być zagrane. Czy są jakieś normy określające na jakim instrumencie co należy grać a co pominąć żeby uzyskać dany akord? No bo na basie na przykład zagram całe F#m11 arpeggio 🙂
            Piszesz też że kwinta nie jest tak ważna jak tercja czy septyma a ja spotkałem się z określeniem że kwinta jest ważniejsza (choć też się z tym nie zgadzam bo nie określa w żaden sposób rodzaju akordu – no może poza tzw. power chord) ale że dają tą „moc i pełnię” brzmienia.
            Im więcej zagłębiam się w teorię pisaną tym więcej widzę w niej niejasności a że jestem ciągle samoukiem to pytam kogoś z wykształceniem o te zawiłości – chyba dobrze robię?
            No i ponawiam pytanie o grę jazzu – będzie coś z tego, jakieś szanse? Jesteś chyba po szkole jazzu o ile dobrze kojarzę… please… 🙂
            Pozdrawiam
            Krzysztof

          2. Krzysztof: zapis akordu zawsze siłą rzeczy pozostawia trochę do interpretacji. To prawda, że na fortepianie zagrasz wszystkie dźwięki, ale możesz je zagrać w różnym układzie, różne voicingi itp.

            Tak więc zapis akordu to nie zapis dokładnie jak go zagrać i zostawia pole do interpretacji. Pamiętaj: to jest muzyka, a nie fizyka.

            Niektóre z elementów do interpretacji to właśnie to jaki voicing zagrać oraz jakie składniki ewentualnie pominąć.

            Jeśli mówimy czterodźwiękach, to kwinta i pryma są najmniej znaczącymi składnikami, gdyż tercja i septyma określają charakter akordu. Zarówno CMaj7, Cm7 oraz C7 mają tą samą prymę i kwintę: C i G. To tercja i septyma określa ich unikalny charakter.

            Co do jazzu to temat „Jak grać jazz” jest bardziej tytułem na obszerny kurs niż konkretną lekcję. Składa się na to tyle elementów, że nie da się omówić w 10 czy 20 minut. Niemniej jednak na pewno będę co jakiś czas nagrywał jazzowe lekcje.

  3. Cześć Szymon – mam pytanie dotyczące trzeciego akordu: dlaczego jeżeli występuje 7 i 11 (i nie ma kwinty) to ten akord nazywa się 9 a nie 7 i 11?

    1. Nie nazywa się tak, tylko mi się coś „pokiełbasiło”… Dobrze, że jesteście czujni! 🙂 Jest to F#m11

  4. Nie da się edytować więc muszę dopisać dalej.
    Jakoś tak wyszło że napisałem komentarz po trzecim akordzie w filmie a potem obejrzałem dalej i rozumiem o co chodziło z pytaniem o brak nony – no bo jeśli jest undecyma (tak się pisze?) a nie ma nony to jest chyba add11 czyli septymowy z dodaną undecymą a Ty (Szymon mam na myśli) mówisz że nonowy.
    Czyli poprawiając siebie napiszę 1 3m 7m 11 – ale bez kwinty

  5. Janusz – bo to nie jest akord typu add9 tylko chyba zmniejszony septymowy, ale to z kolei powinno być chyba C nie H – kwarta zwiększona – czyli 1 3m 4zw 7 – f#dim7 ?
    Szymon mnie zaraz poprawi 🙂
    Pozdrawiam
    K.
    I czekam na akordową grę jazzu

    1. Tak, mój błąd – chyba za długo pracowałem 🙂 Jest to oczywiście akord F#m11, a nie F#m9.