Jak czytać tabulaturę na gitarę

Szymon ZeifertBez kategorii3 Comments

tabulatura gitarowa

W tym artykule pokażę Ci jak czytać tabulaturę (czy też potocznie: taby).  Jest to bardzo proste – wystarczy tylko zrozumieć kilka zasad.

Tabulatura to uproszczony sposób zapisu muzyki na gitarę. Jest dużo łatwiejszy do odczytania niż nuty, ponieważ nie posługuje się dźwiękami, ale progami na gitarze.

Poziome kreski oznaczają struny (od najgrubszej na dole), a liczby: progi.

Akord E dur zapisalibyśmy w ten sposób:edur

Gdybyśmy jednak chcieli zagrać każdy dźwięk osobno – a nie naraz – to zapisalibyśmy w następujący sposób:edur-rozlozone

Poza liczbami, w zapisie tabów możesz spotkać inne symbole jak np. litery (np. p, h, b) lub inne znaki (np. /).

(UWAGA: Zastanawiasz się jak poprawić swoją improwizację na gitarze? Kliknij TUTAJ i naucz się tych 3 zagrywek.)

3 zagrywki gitarowe

Oznaczają one różne techniki oraz zabiegi artykulacyjne, jak np. hammer on, slide, podciągnięcie itp. Poniżej są dokładniej wyjaśnione najpopularniejsze z nich:

Hammer onh

Hammer on oznacza zagranie dźwięku poprzez uderzenie palcem lewej ręki (grającej na gryfie) bez kostkowania.

Pull offp

Odwrotność hammer on. Polega na wydobyciu dźwięku poprzez zerwanie palca lewej ręki (grającej na gryfie) bez kostkowania.

Slide w góręsl-gora

Polega na wydobyciu dźwięku poprzez przesunięcie palca lewej ręki (grającej na gryfie), cały czas dociskając go do podstrunnicy.

Slide w dółsl-dol

Odwrotność poprzedniego

Bend (podciągnięcie) o cały tonbend-full

Polega na podciągnięciu struny, aż do uzyskania dźwięku o cały ton wyższej niż początkowy.

Bend (podciągnięcie) o pół tonubend-pol

Polega na podciągnięciu struny, aż do uzyskania dźwięku o pół tonu wyższego niż początkowy.

Vibratovibrato

Polega na wibrowanie dźwiękiem poprzez naprzemienne, delikatne podciąganie struny.

Palm mutingpm

Polega na tłumieniu struny poprzez przyłożenie krawędzi prawej dłoni (kostkującej) na strunach tuż przy mostku.

Jeśli coś jest niezrozumiałe bądź masz inne pytania to śmiało napisz w komentarzu poniżej.

(UWAGA: Zastanawiasz się jak poprawić swoją improwizację na gitarze? Kliknij TUTAJ i naucz się tych 3 zagrywek.)

3 zagrywki gitarowe

3 Comments on “Jak czytać tabulaturę na gitarę”

  1. jak widzę nie jest to trudne , trzeba po prostu się nauczyć ,co robię ,bo chyba dobrze czytać tabulaturę , dzięki za wskazówki . robert 67