Pentatonika to nie to co myślisz!

Szymon ZeifertImprowizacja na gitarze4 Comments

Chyba nie ma popularniejszego słowa wśród gitarzystów niż „pentatonika”.

Z tego powodu, wielu myśli że ją bardzo dobrze zna. W praktyce są w dużym błędzie, a przez to ich gra stoi w miejscu.

Zobacz w tej lekcji, czy przypadkiem nie dotyczy to również Ciebie:

Jeśli masz jakieś pytania, to napisz w komentarzu.

4 Comments on “Pentatonika to nie to co myślisz!”

  1. Jeśli w skali jońskiej, lidyjskiej, miksolidyjskiej pominiemy 4 i 7 dźwięk to otrzymamy pentatonikę durową, która brzmi dla tych skal identycznie.
    Tak więc po pentatonice nie rozróżnimy skali. Po prostu pentatonika durowa.

    W skali eolskiej i frygijskiej pomijamy 2 i 6 dźwięk to otrzymamy pentatonikę molową. Brzmią identycznie .
    Wszystko będzie jasne tylko trzeba sobie rozpisać.
    Najlepiej wszystkie skale od tego samego dźwięku.

  2. Panie Szymonie czy w skalach modalnych (np. jońskiej) też możemy grać tak jak pokazuje pan w pentatonice. Np. jak skala jońska „a” to możemy grać od dowolnego dżwięku „a” na całym gryfie i aby poszczegulne interwały w skali się zgadzały ?

    1. Oczywiście: każdą skalę (i nie tylko: akord, arpeggio itp) możemy (i powinniśmy!) zagrać na całym gryfie.

  3. Ciekawostka. Puste struny gitary to dźwięki pentatonik: e- moll i G dur tylko w innej kolejności. Podobnie jest na progach. Np. V próg to: a-moll i C-dur itd.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *