superpozycje pentatoniki

Superpozycje pentatoniki: czym są i jak je wykorzystać

Bez tego ani rusz!

Superpozycje pentatoniki – brzmi strasznie, ale tak naprawdę jest to bardzo proste…

…a przede wszystkim niezbędne, aby Twoja improwizacja brzmiała ciekawie i nie była monotonna.

W tym artykule w zrozumiały sposób pokażę Ci czym są wspomniane superpozycje i jaki jest z nich praktyczny pożytek dla Twojej improwizacji.

Gotowy? W takim razie zaczynamy…

Czym Są Superpozycje Pentatoniki?

W skrócie: superpozycje pentatoniki to 5 diagramów, które razem umożliwiają zagranie pentatoniki na całym gryfie gitary.

Zacznijmy od pierwszego, najbardziej znanego schematu pentatoniki molowej (sądzę, że już go umiesz zagrać):

diagramy pentatoniki

Kluczem do swobodnego grania i łączenia superpozycji pentatoniki jest nauczenie się, gdzie są  tzw. pierwsze stopnie skali (na diagramie puste kółka).

Czym są te pierwsze stopnie skali? Najprościej mówiąc jest to dźwięk od którego skala bierze nazwę.

Np. dla pentatoniki A moll jest to dźwięk A; dla pentatoniki F moll jest to dźwięk F itd.

Jeśli więc chcesz wykorzystać powyższy diagram jako pentatonikę A moll to musisz zagrać go w takim miejscu na gryfie, aby “puste kółko” (czyli właśnie pierwszy stopień skali) wypadł na dźwięku A. Będzie to od 5. progu 6. struny (najgrubsza struna).

(oczywiście schemat ma kilka pustych kółek, ale jest dopasujesz jedno z nich do konkretnego dźwięku to na pozostałych będzie wypadał ten sam dźwięk. Tak więc w praktyce wystarczy, że będziesz patrzył tylko na jedno z “pustych kółek” w diagramie)

(UWAGA: Chcesz swobodnie wykorzystywać pentatonikę na całym gryfie gitary? Kliknij TUTAJ i pobierz poradnik “5 superpozycji pentatoniki”)

Gdybyś chciał wykorzystać ten sam diagram do zagrania innej pentatoniki molowej to musisz odpowiednio przesunąć go w górę lub dół gryfu.

Np. jeśli chcesz uzyskać pentatonikę C moll, to musisz zagrać go od 8. progu 6. struny. Dlaczego? Ponieważ wtedy “puste kółko” – pierwszy stopień skali –  w diagramie wypada na dźwięku C.

UWAGA: Zabójczy Błąd!

W pokazanym wcześniej schemacie “pierwszy stopień skali” (czyli puste kółko) wypada jako pierwszy dźwięk w schemacie. Z tego powodu wielu gitarzystów błędnie zakłada, że w każdym schemacie pierwszy dźwięk skali jest pierwszym dźwiękiem w diagramie. To NIE jest prawda.

Spójrz na drugi schemat pentatoniki molowej (druga superpozycja pentatoniki):

pentatonika molowa

Zwróć koniecznie uwagę, że puste kółko w diagramie nie jest pierwszym dźwiękiem tego diagramu.

Jeśli zagrasz go od 5. progu 6. struny to NIE będzie to pentatonika A moll…

…tylko pentatonika F# (Fis) moll.

Rozumiesz dlaczego? Ponieważ “puste kółko” wypadnie na 4. progu 4. struny, a to jest dźwięk F#.

Tak więc nie popełniaj tego błędu i nie myl pierwszego dźwięku w diagramie z pierwszym stopniem skali.

Pierwszy stopień skali jest zaznaczony pustym kółkiem i może być dowolnym dźwiękiem w diagramie.

ZADANIE DLA CIEBIE

W takim razie znajdź proszę od jakiego progu zaczniesz grać ten schemat, aby była to pentatonika A moll?

(UWAGA: Chcesz swobodnie wykorzystywać pentatonikę na całym gryfie gitary? Kliknij TUTAJ i pobierz poradnik “5 superpozycji pentatoniki”)

Poprawna odpowiedź: od 8. progu 6. struny.

Wtedy pierwszy stopień skali wypada na 7. progu 4. struny, czyli dźwięku A.

Łączenie Superpozycji Pentatoniki

Kluczem do wykorzystania superpozycji do swobodnego grania pentatoniki na całym gryfie gitary jest umiejętność połączenia ich w głowie w jeden, wielki schemat na gryfie.

Co mam na myśli?

Musisz widzieć je na gryfie obok siebie, a nie jako oddzielne, niezależne schematy. Spójrz na diagram poniżej:

superpozycje pentatoniki

Co to? Jest to diagram uzyskany z połączenia obu przedstawionych wyżej superpozycji.

Na czarno zaznaczyłem dźwięki wyłącznie z 1. superpozycji, na zielono wyłącznie z 2., a nie niebiesko dźwięki wspólne dla obu superpozycji.

Mam nadzieję, że zaczynasz już widzieć co się stanie, kiedy naprawdę opanujesz (samo wyuczenie się w 3 minuty diagramu nie jest “nauczeniem się”) wszystkie 5 superpozycji.

Co z Tego Wynika Dla Ciebie?

Wniosek jest prosty: aby swobodnie improwizować na całym gryfie gitary, a nie blokować się w jednym schemacie, musisz mieć sprawnie opanowane wszystkie superpozycje pentatoniki…

…oraz umieć je ze sobą łączyć (a nie widzieć jako osobne, niezależne schematy).

Kiedy to osiągniesz, cały gryf gitary będzie stał dla Ciebie otworem. Wtedy dopiero zacznie się prawdziwa improwizacja!

Tak więc gitara do rąk i do dzieła. Masz jakieś pytania? Rozpocznij dyskusję w komentarzach poniżej…

 

(UWAGA: Chcesz swobodnie wykorzystywać pentatonikę na całym gryfie gitary? Kliknij TUTAJ i pobierz poradnik “5 superpozycji pentatoniki”)

Koszyk

RABAT 20% 🎉

Urodził mi się syn 😍🥹
Świętujemy to 20% rabatem na wszystkie kursy!

Godziny
Minuty
Sekundy