Prosty sposób na akordy jazzowe do 2 5 1 (oraz co to jest)

Szymon ZeifertAkordy i Chwyty Gitarowe, Jazz24 Comments

akordy jazzowe

Po prostu musisz je znać!

Poznaj niezbędne akordy jazzowe oraz ich zastosowanie w graniu bardzo popularnej progresji akordów 2 5 1.

W poniższym wideo w prosty sposób wyjaśniam czym jest to słynne 2 5 1 oraz podaję akordy, które dobrze do niego pasują. Kliknij i zobacz.

Zachęcam do obejrzenia w jakości HD. (kliknij ikonę zębatki i wybierz 720p)

Po obejrzeniu koniecznie zostaw komentarz poniżej!

(UWAGA: Chcesz poznać 40 stylowych, jazzowych zagrywek? Kliknij TUTAJ i zobacz kurs “Jazzowy Niezbędnik”)

jazzowe zagrywki

24 Comments on “Prosty sposób na akordy jazzowe do 2 5 1 (oraz co to jest)”

  1. Filmik krótki i zwięzły 🙂 Przeczytałem komentarze i również podzielam zdanie, że mógłbyś po prostu po zagraniu akordu podać jego nazwę dla tych którzy z teorią są obeznani, aby z łatwością mogli sobie na wszystkie inne skale znaleźć odpowiednie akordy. Oczywiście schemat, który pokazałeś pasuje tylko do gam durowych, tak? Czy gamy mollowe są w ogóle popularne w jazz’owej muzyce? Czy dla skali mollowej, progresja 2-5-1 z wykorzystaniem kolejno akordów: zmniejszony7 – dur dominantowy 7 – moll7 będzie ok i będzie uniwersalna dla różnych skal mollowych?

    1. Dzięki za miłe słowa. Dzięki za uwagę z nazwami akordów – będę tak robił w przyszłych lekcjach. Co do skal molowych to jak najbardziej są wykorzystywane w jazzie. Progresja 2 5 1 w tonacji molowej ma akordy PRAWIE takie jak piszesz – różnica jest taka, że pierwszy to akord PÓŁzmniejszony. Tonika może być również akordem mollowym z septymą wielką: jest to ciekawe brzmienie.

  2. Materiał świetny ale mam dwa pytanka do tego niego:
    1. W jakim metrum powinienem to grać
    2. w jakiej skali powinienem do tego improwizować

    I jeszcze mała prośba… Znasz może jakąś stronę gdzie mogę znaleźć więcej voicingów tego typu? Byłbym wdzięczny…

    1. Super, że lekcja się podoba. Co do Twoich pytań:

      1) Przykład był w metrum 4/4, ale tak naprawdę nie ma to znaczenia – można tę progresję akordów grać w dowolnym metrum

      2) To jest temat rzeka, ale najprościej mówiąc jeśli ostatnim akordem jest Cmaj7 (Cdur7) to graj skalę C dur (jońską). Gdyby ostatnim akordem był np. Gmaj7 no to graj skalę G dur itp. Jest to bardzo duże uproszczenie, ale nie chcę tutaj wchodzić w teorię, ponieważ nie wiem na ile jesteś z nią obeznany 🙂

      Co do strony z takimi voicingami to szczerze mówiąc nie wiem, ale poszukaj w google coś w stylu “jazzowe akordy na gitarę” lub po angielsku “jazz voicings guitar” i na pewno znajdziesz.

  3. Powoli i łopatologicznie tłumaczone jak dla mnie akuracik. Filmiki chyba powinny zaczynać się pustą struną aby można się szybko dostroić. pozdrawiam
    Piotr

    1. Cieszę się, że lekcja zrozumiała. Co do pustej struny na początku to w dzisiejszych czasach jest to raczej zbędne – dostroić się można choćby do darmowego stroika online (jeśli ktoś nie ma w domu tunera)

  4. fajne akordy ale mam pytanie jak to szerzej zastosować np: mam prostą progresję w G dur G,e,D,C czyli akordy na 1-6-4-5 stopniach i już mi to nie siedzi w tych chwytach? Jak to zrobić żeby było ok??

    1. Voicing/Chwyt który pokazywałem jako durowy (na 1. stopniu) możesz zastosować w tej progresji a akordzie na 1. oraz 4. stopniu.

      Voicing który pokazywałem jako molowy (na 2. stopniu) możesz zagrać w tej progresji na 6. stopniu.

      No i oczywiście voicing który pokazałem jako dominantowy (na 5. stopniu) możesz w tej progresji zagrać na 5. stopniu.

  5. właśnie tego szukałem, super. A chętnie bym zerkną na diagramy tych akordów bo coś mi na mojej nie brzmi może to kwestia dostrojenia) i jak kolega wspomniał -nazewnictwo

    1. Dzięki, cieszę się że materiał się przydaje. Co do akordów to jeśli grasz tak samo jak ja i brzmi inaczej to warto sprawdzić, czy gitara stroi. Jeśli chodzi o nazewnictwo to przedstawiłem swój punkt patrzenia w komentarzu do przedmówcy

  6. Według mnie brakuje trochę nazewnictwa.
    Jeśli chodzi o ten filmik to chociażby to mógłbyś powiedzieć, że grasz akord Cmaj7 zamiast mówić, C “brzmiące bardziej jazzowo”. Jestem zdania, że słuch jest najważniejszy, ale jednak poszerzanie świadomości w dziedzinie zapisu i nazewnictwa potrzebne jest do chociażby komunikacji z innymi muzykami. Myślę, że nad tym tez warto się skupić.

    Dzięki za to co robisz i z niecierpliwością czekam na poszerzenie lekcji o substytut trytonowy oraz o inne progresje jazzowe 🙂

    1. Witaj, dziękuję za sugestie. Celowo starałem się nie poruszać zbyt wiele zagadnień naraz, ponieważ mniej zaawansowani gitarzyści mogliby poczuć się przygnieceni.

      Wolałem omówić tylko jeden temat, a pozostałe w tej chwili przemilczeć (np. co to jest akord CMaj7 i jak się go buduje) – będzie na nie miejsce w innych filmach 🙂

      Postaram się w jeden z lekcji omówić substytut trytonowy, aczkolwiek na pewno nie w tym tygodniu, ponieważ nie chcę robić tylko lekcji jazzowych.

  7. Podoba mi się . W ogóle gratuluję pomysłu, udostępniania wiadomości, krzewienia kultury muzycznej. Ja mam już swoje lata , wszystkie przysłane do mnie posty trzymam. Nie do wszystkich zajrzałem a raczej do większości , jednak mam nadzieję, że kiedyś to zrobię ot po prostu brakuje czasu, pzdr. i życzę wytrwałości. P.S. jeden kursik kupiłem ale z niego skorzystał znajomy ponieważ ja mam mało czasu.

    1. Witaj Henryku, dziękuję za miłe słowa. Co do braku czasu to jestem w stanie sobie wyobrazić, ale mam nadzieję że uda się to zmienić. Staram się też te filmy na stronie robić teraz krótsze, ale przechodzące od razu do sedna, więc mam nadzieję, że uda Ci się więcej ich obejrzeć

    1. To trochę dłuższy temat i nie chciałem go rozpoczynać w tym filmie, aby nie namieszać. W skrócie chodzi tutaj o to, że akord musi składać się z tylko z dźwięków należących do tej skali (W tym przypadku C dur). Gdybyś chciał zagrać D dur to wtedy nie pasuje to do skali C dur

    1. Dzięki, będę teraz starał się robić znacznie więcej materiałów i mam nadzieję, że jeszcze ciekawsze 🙂

  8. Zachęcam do komentowania i napisania, jaki inny temat chciałbyś abym poruszył w lekcji