Jak budować akordy na skali durowej na gitarze (cz.2)

Szymon ZeifertAkordy i Chwyty Gitarowe, Teoria Muzyki26 Comments

akordy na skali durowej

Poznanie budowy akordów na skali durowej ma wiele korzyści:

  • uczysz się nowych chwytów
  • znasz pasujące do siebie akordy, co pomoże Ci komponować własne piosenki
  • potrafisz szybko dobrać akordy ze słuchu do piosenki, jeśli znasz jej tonację
  • wiele więcej…

Po prostu warto poświęcić 9 minut i zapoznać się z tą lekcją. Tak więc kliknij i zobacz lekcję “Jak budować akordy na skali durowej na gitarze (cz.2)”:

Napisz w komentarzu jak podobała Ci się lekcja oraz jakie masz pytania.

(UWAGA: Interesuje Cię granie jazzu? W takim razie prawdopodobnie spodoba Ci się zbiór 40 jazzowych zagrywek. Kliknij TUTAJ i zobacz go)

jazzowy-niezbednik-poziom

26 Comments on “Jak budować akordy na skali durowej na gitarze (cz.2)”

  1. Ludzie mam nadzieję, że będziecie bogaci jak Steve Jobs, bo Wam się to należy! 25 lat gram na gitarze i nigdzie nie mogłem znaleźć odpowiedzi na nurtujące mnie pytania. Nasza polska niwa to jakaś dolina suszy. Jeśli wpisać w wyszukiwarkę “skale modalne” otrzymacie 20 stron w których przedstawia się pozycję skal na gryfie. W ani jednym słowie nie padają najważniejsze dla samouków instrukcje “po co?”, “do czego”, “jak”. Zawsze się zastanawiałem, czy to jakaś wiedza tajemna, czy może spisek oświeconych? Wszystko czego szukam, jest u Was. Wzorem zachodnich stron rozkręcacie mega serwis. Bardzo za to dziękuję. Jak tylko wróci do mnie gitara elektryczna kupię kurs tworzenia solówek 🙂
    Ta lekcja jest równie klarowna i ciekawa jak i reszta. Czy akordy jakie tutaj Arek podałeś pasują do zagrania tzw. zwykłych piosenek? Brzmią pięknie Jazzowo ale czy ubogaca się w ten sposób np. “Gdy strumyk płynie z wolna”? 🙂

    1. Cześć Patryk:)

      Cieszę się, że lekcje z kwadransu odpowiadają na Twoje potrzeby. Zachęcam Cię do śledzenia tematu skal modalnych w najbliższych filmikach. Postaram się omówić szczegółowo charakterystykę i zastosowanie każdej z nich. Akordy, które wykorzystałem w tej lekcji, opierają się na czterodźwiękach. Brzmią one nieco ciekawiej niż same trójdźwięki ale nie zawsze znajdują właściwe zastosowanie. Jeśli grasz jakieś proste piosenki ogniskowe, to lepiej zabrzmią w uproszczonej wersji. Wystarczy pousuwać septymy i sprowadzić je do akordów dur/moll.

      Pozdrawiam!

    2. Haha, dzięki Patryku za miłe słowa. Cieszę się, że podobają Ci się lekcje – zarówno moje jak i Arka.

      Co do pytania to dokładnie jak napisał Arek: bardziej rozbudowane akordy (nazwijmy je “jazzowe”) mimo że same w sobie bardzo ładnie brzmią to nie zawsze będą pasować do konkretnej stylistyki.

  2. Dlaczego raz tworzymy akord molowy a raz durowy na kolejnych stopniach skali? Czy jest jakaś zasada?

    1. Jest to zależne od dźwięków skali. Jeśli mamy skalę C dur z dźwiękami: C D E F G A H to budując akord na np. 1. stopniu tej skali będzie to akord C dur (dźwięki: C E G) ponieważ nie ma dźwięku Eb, który byłby w akordzie molowym.

  3. Witam,zawsze z niecierpilowością czekam na kolejna lekcje tylko u mnie jest taki ze nie posiadam podstaw wiec dla mnie to skakanie po tematach z których czasem czarna magia…
    Moje pytanie czy masz w planach zrobienie lekcji od A do Z,mam na myśli od podstaw
    Dziękuje Piotr

    1. Czesc:)

      Chyba rozumiem Twoj problem, ale niestety temat harmonizacji jest zbyt rozległy aby przeprowadzic go w pełni od podstaw w jednej darmowej lekcji. Z tego co wiem Szymon gdzies juz poruszal ten problem na podstawowym poziomie tzn. budowanie trójdźwięków (akordów dur/moll) na kolejnych stopniach gamy. To jest bardziej rozszerzona wersja (czterodźwięki). Byc moze jeszcze wrocimy do tego zagadnienia w darmowych lekcjach. Zachecam do przejrzenia pozostalych lekcji oraz skorzystania z kursow np. zrozumiala teoria.

  4. Cześć ,następna fajna lekcja, no i przydatna . Jak budować akordy , następny materiał do ć wiczeń i o to chodzi, pozdrawiam robert 67

  5. Czy np Emaj7 to to samo co Edur7 ?Pytam ponieważ kiedy zaczynałem nauke dawno dawno temu w Domu Kultury – akordy molowe oznaczało się małą literą a durowe dużą.

    1. Zgadza się: maj = dur. Jest to skrót od angielskiego słowa “major”, które właśnie oznacza dur. Tak więc Emaj7 = Edur7

      Jeśli chodzi o molowe to oznacza się zazwyczaj albo “min” albo “m”. Są to skróty od słowa “minor”, które oznacza molowy. Np. Em, Emin.

      Sposób zapisu podany przez Ciebie – akord molowy zapisany małą literą np. a, c itp. – jest też czasem stosowany, ale raczej w śpiewnikach itp. niż profesjonalnym zapisie.

      1. Szymon – zaczynam durnieć czytając zapisy akordów….. Nijak nie mogę znaleźć konsekwencji czy też systematyki w tym co powyżej. Jeśli Edur7=Emaj7 to logicznie Emaj7 powinno = E7, bo Edur7 to standardowo E7 🙂 Proszę o wyjaśnienie różnic. Dla Emaj7 nie powinno być przypadkiem E7maj? (patrz link: http://www.improwizacja.com.pl/wp/harmonia-w-improwizacji/ ).

        Co do dużych i małych liter – wydaje mi się, że to było by duże ułatwienie wzrokowe – od pierwszego rzutu okiem widać czy Dur czy moll. I taki zapis proponował śp. Marek Bliziński (już w czasach gdy istniał kierunek jazzu AM w Katowicach). Jego propozycja: http://www.blizinski.pl/gitara/Notacja_harmoniczna

        Pozdrawiam, Andrzej J

        1. 1) Edur7 to NIE jest E7. Edur7 ma dźwięki: E G# H D#; E7 ma dźwięki: E G# H D
          2) Przy zapisie Am lub Amin także na pierwszy rzut oka widać czy to dur czy moll.
          3) W podanym przez Ciebie artykule p. Blizińskiego nie widzę nic sprzecznego z tym co podałem

          Jak chcesz to możesz stosować dowolny zapis …tylko po co sobie utrudniać zamiast stosować popularny, ogólnie używany sposób?

          1. Ad 1) – zgoda, ale częściej zapisuje się w postaci Emaj7 i stąd moja niepewność oraz zdziwienie Marka G.
            Ad 2) – zgoda, ale… dla zapisu dużą lub małą literą jest mniej znaków (czyli pisania), tj. wg mnie prościej… 🙂
            Ad 3) – też zgoda, ale ….. nie chodziło mi o sprzeczności tylko inny sposób zapisu (systematyki wynikającej ze stosowania innych znaków), stosowany również przez profesjonalistów.

      2. Czy Emaj7=Edur7? Jakoś to dziwnie wygląda. “maj” odnosi się do septymy wielkiej, a nie do akordu durowego, czy molowego.

        1. Polska notacja (“dur” “moll” itp.) to tłumaczenie standardowych, międzynarodowych terminów jak “major” (dur) czy “minor” (moll). EMaj7 to akord, który zawiera dźwięki E G# H(B) D#. Jeśli ktoś chce “przetłumaczyć” go na polski to zamiast “maj” użyje “dur”, więc będzie to Edur7. Zarówna “maj” jak i “dur” odnoszą się w tym przypadku do septymy. Jeśli miałby to być akord z septymą małą to zapisujemy E7.

          Nazewnictwo muzyczne nie ma jednej, jedynej poprawnej wersji, więc z pewnością znajdzie się bardzo dziwne formy zapisu. Ja (oraz Arek) stosujemy to co spotyka się w 99% przypadków w profesjonalnym zapisie. Oczywiście można stosować inny zapis, tylko po co sobie utrudniać?

        2. Zgadzam sie z Markiem G. Nie spotkalem jeszcze nigdy zapisu Edur7, chyba, ze ktos próbowal go tak nazwac slownie, lecz nie ma takiej potrzeby, bo wiadomo ze E7 oznacza akord durowy z septyma mala. Inaczej wyglada sprawa z akordem Emaj7 – tutaj faktycznie okreslenie maj(dur) odnosi sie do septymy akordu, czyli chodzi o wielka septyme (durowa). Wg. mnie slowo dur jest wogole niepotrzebne do zapisu symboli akordowych, a slowo maj powinno dotyczyc zawsze septymy wielkiej.

  6. Dzięki Arku, aż chce się grać! Co za dzień, warsztaty z Szymonem,lekcja z Tobą a kiedy jeść?

    Pozdrawiam Maniek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *