Czym są przewroty akordów i jak je zastosować na gitarze?
Nazwa “przewrót” jest związana z przerzuceniem najniższego składnika akordu oktawę wyżej.
Czytaj dalej to za chwilę wszystko będzie zupełnie zrozumiałe…
Czym są przewroty akordów
Jako przykład potraktujmy akord C dur. Jeśli znasz przynajmniej podstawy teorii to wiesz, że składa się z dźwięków: C E G.
C jest prymą tego akordy, E tercją, a G kwitną. (jeśli chcesz poznać teorię w prosty sposób to polecam kurs Zrozumiała Teoria)
Możemy zagrać ten akord (z dźwiękami w dokładnie tej kolejność: C E G) np. w taki sposób:
Najniższy dźwięk to C (na 6. strunie na 8. progu), następnie na 5. strunie gramy E i na 4. G.
Co by się stało, gdybyśmy teraz najniższy dźwięk (C) przerzucili na samą górę akordu – powyżej dźwięku G? Uzyskamy wtedy następującą kolejność dźwięków: E G C.
Jak widzisz mamy te same 3 dźwięki, ale w innej kolejności. Najniższym dźwiękiem nie jest pryma akordu (w tym przypadku C) ale tercja.
Pierwszy przewrót
Uzyskaliśmy w ten sposób pierwszy przewrót akordu C dur.
Na gitarze możemy go zagrać w ten sposób:
Mamy tutaj dźwięki w kolejności: E G C. Jest to akord C dur w pierwszym przewrocie.
Drugi przewrót akordu
Co się stanie jak znowu przerzucimy najniższy dźwięk w poprzednim chwycie (E) do góry akordu?
Uzyskamy wtedy następującą kolejność dźwięków: G C E. Tym razem najniższym dźwiękiem jest G – kwinta akordu C dur – i jest to tzw. drugi przewrót akordu.
(UWAGA: Nie chcesz, aby Twoje akordy brzmiały jak granie harcerzy przy ognisku? Kliknij TUTAJ i zobacz serię 3 darmowych lekcji na temat profesjonalnej gry akordowej)
Na gitarze możemy zagrać go na przykład w ten sposób:
Tak więc przewroty akordu określają kolejność dźwięków w akordzie. Pamiętaj: są to cały czas te same dźwięki, ale zagrane w innej kolejności.
Poniższa tabelka pokazuje oba przewroty oraz postać zasadniczą (czyli wersję bez przewrotu) i kolejność w jakiej występują w nich składniki akordu. Ostatnia kolumna pokazuje przykład dla akordu C dur.
Dodam tylko, że czasem możesz spotkać się z terminem inwersje akordów. Jest to synonim przewrotów i bierze się od angielskiej nazwy “chord inversions”.
Praktyczne zastosowanie
Czy da się to jakoś zastosować do popularnych chwytów (takich jak np. “ogniskowe” C czy D)?
Tak i zaraz zobaczysz jak.
Weźmy na warsztat znany i lubiany standardowy chwyt C:
Do tej pory traktowaliśmy przewrót jako dokładną kolejność składników akordu (np. 1. przewrót oznaczał składniki w kolejności: tercja kwinta pryma).
Jednak zarówno w tym przypadku jak i w większości gitarowych chwytów: gramy więcej niż tylko 3 dźwięki na raz (tutaj 5). Z tego też powodu ta podręcznikowa definicja przewrotu nie ma zbyt praktycznego zastosowania.
(UWAGA: Nie chcesz, aby Twoje akordy brzmiały jak granie harcerzy przy ognisku? Kliknij TUTAJ i zobacz serię 3 darmowych lekcji na temat profesjonalnej gry akordowej)
Dlatego potraktujemy zagadnienie przewrotów akordu trochę mniej dogmatycznie i ograniczymy je do tego jaki dźwięk jest w basie (w basie = najniższy dźwięk w danym chwycie). W przypadku powyższego chwytu jest to dźwięk C (3. próg na 5. strunie).
Zgodnie z tą definicją określimy ten chwyt jako postać zasadniczą akordu C dur (ponieważ najniższym dźwiękiem jest pryma).
Jeśli chcemy zagrać 1. przewrót tego akordu to musimy jako najniższy dźwięk zagrać jego tercję – w tym przypadku dźwięk E. Możemy to zrobić w ten sposób:
Uzyskaliśmy w ten sposób 1. przewrót akordu: C dur z dźwiękiem E w basie (zapisalibyśmy go w ten sposób: C/E).
Tak samo możemy zagrać 2. przewrót. W tej sytuacji w basie zagramy kwintę tego akordu, czyli dźwięk G:
Konkluzje
Po co stosować różne przewroty? Ponieważ wpływa to na brzmienie oraz umożliwia tworzenie płynnych linii melodycznych w basie (o tym będzie więcej w przyszłości w artykule na temat tzw. slash chords.
Mam nadzieję, że ten artykuł dokładnie wyjaśnił Ci czym są przewroty akordów. Jeśli masz jakieś pytania to śmiało zadaj w komentarzu poniżej!
(UWAGA: Nie chcesz, aby Twoje akordy brzmiały jak granie harcerzy przy ognisku? Kliknij TUTAJ i zobacz serię 3 darmowych lekcji na temat profesjonalnej gry akordowej)