analiza solowki mother

Jak Grać Jak David Gilmour

Chcesz grać melodyjne solówki na gitarze?

Jednym z mistrzów takiego grania jest z pewnością David Gilmour (znany głównie z zespołu Pink Floyd).

W tej lekcji wspólnie przeanalizujemy najważniejsze elementy solówki Gilmoura z utworu Mother.

Na początek posłuchaj jak ona brzmi:

(jest to fragment lekcji jak zagrać solo Mother)

Oto przygotowana przeze mnie tabulatura wraz z zaznaczonymi zmianami akordów:

David Gilmour – Analiza Solówki

To na co chcę zwrócić szczególnie uwagę – i co ma prawdopodobnie największy wpływ na brzmienie i melodyjność solówki – to dźwięki, które są grane w momencie zmiany akordów.

(dla porównania zobacz analizę solówki Bohemian Rhapsody)

W momencie kiedy wchodzi pierwszy akord – G dur – wybrzmiewa podciągnięta do 15. progu 2. struna, czyli dźwięk D.

Czym jest dźwięk D w stosunku do akordu G dur? Jest to kwinta tego akordu – jeden z dźwięków składowych.

(jeśli nie rozumiesz budowy akordów to polecam kurs Zrozumiała Teoria)

gilmour analiza

Gdy zmienia się na akord C dur, David Gilmour gra w solówce 13. próg 2. struny, czyli dźwięk C. Jest to oczywiście pryma akordu.

Jak widzisz, póki co w momencie zmiany akordu, grane są zawsze dźwięki akordowe.

Żeby nie zajmować tyle miejsca, przygotowałem tabelkę w której po prawej są po kolei występujące akordy, w środku dźwięk który jest grany w solówce w momencie wejścia danego akordu, a po lewej – czym jest ten dźwięk w kontekście akordu.

david gilmour

Jak Zastosować To Do Twojej Improwizacji?

Pierwszy rzut oka pozwala stwierdzić, że w 7 na 9 przypadkach w momencie zmiany akordu jest grany jeden z dźwięków akordowych (za chwilę omówię 2 sytuacje, gdzie jest inaczej).

Co to dla Ciebie oznacza? Że musisz nauczyć się podążać w Twoich improwizacjach za zmianami w podkładzie.

Nie chodzi o to, aby dobrać pasującą skalę i grać co popadnie. Chodzi o to, aby reagować na to co dzieje się w podkładzie.

A co w pozostałych 2 przypadkach?

Gilmour gra w nich w momencie wejścia akordu G dur: dźwięk C, czyli kwartę w stosunku do akordu.

Zwróćmy uwagę, że od razu schodzi pół tonu niżej na dźwięk H, czyli tercję akordu – jeden z jego składników, a następnie na G – prymę akordu.

Jest tu wykorzystane tzw. opóźnienie: David Gilmour gra dźwięk akordowy, ale z minimalnym opóźnieniem w stosunku do wejścia akordu.

Ten zabieg pomaga zbudować większe napięcie w improwizacji.

Podsumowanie

Jakie z tego możesz wyciągnąć dla siebie wnioski? Zacznij podążać w swoich solówkach za tym, co dzieje się w podkładzie. Jak to zrobić? Wykorzystując dźwięki akordowe.

Dzięki temu będziesz grał trochę bardziej jak David Gilmour…

Koniecznie to wyćwicz, a teraz skomentuj proszę poniżej i napisz jak podobała Ci się lekcja oraz jakie inne tematy Cię interesują.

Koszyk

RABAT 20% 🎉

Urodził mi się syn 😍🥹
Świętujemy to 20% rabatem na wszystkie kursy!

Godziny
Minuty
Sekundy
Informacje o ciasteczkach

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową, dopasowanie proponowanych materiałów i reklam oraz pomaganie nam w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Ciasteczka firm trzecich

Ta strona korzysta z ciasteczek firm trzecich w celach statystycznych (takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny) oraz marketingowych (śledzenie skuteczności reklam oraz zainteresowań i aktywności użytkowników w celu dopasowania interesujących ich treści).

Oto firmy lub strony, których ciasteczka są wykorzystywane: Google, Meta (Facebook, Instragram), Active Campaign.