Praktyczny poradnik: jak używać skali jońskiej jak zawodowi gitarzyści

Szymon ZeifertImprowizacja na gitarze, Teoria Muzyki18 Comments

skala jońska

Wydaje Ci się, że znasz już skalę jońską (durową)?

Poznanie skali to znacznie więcej niż opanowanie schematu na gryfie. To dopiero pierwszy krok.

W tej lekcji zobaczysz wszystko co musisz wiedzieć o skali jońskiej, aby móc jej kreatywnie i muzykalnie używać w solówkach …tak jak to robią zawodowi gitarzyści i muzycy.

Tak więc kliknij teraz wideo poniżej i zobacz lekcję:

Podkład użyty w lekcji:

Diagram skali:

c jońska diagram

Skomentuj poniżej i napisz co o tym myślisz i jakie masz pytania.

(UWAGA: Chcesz poznać wszystkie skale modalne? Kliknij TUTAJ i pobierz bezpłatny poradnik “7 diagramów skal modalnych”)

modalne-poziom

18 Comments on “Praktyczny poradnik: jak używać skali jońskiej jak zawodowi gitarzyści”

  1. He, he a co to za ludź? Przeglądam filmy od najnowszych a tu taka niespodzianka, myślałem, że mnie wywaliło gdzieś w kosmos:P

  2. Cześć Szymon, ciekawy materiał do ćwiczenia improwizacji no i poznawanie skal , dzięki pozdrawiam, robert67

  3. Swietna robota! Wszystko pokazane bardzo czytelnie a przy tym kompetentnie 🙂 Poruszacie bardzo ciekawe zagadnienia, ta strona idzie w dobrym kierunku. Pozdrawiam 🙂

    1. Dzięki Marcinie. Cieszę się, że lekcja jak i inne materiał się podobają 🙂

  4. korekta: na tle akordu w podkładzie C-dur brzmią prawidłowo, a na tle akordu d-moll w podkładzie brzmią prawidłowo. W podkładzie nie brzmi cała gama tylko jej akord.

  5. C- jońska to skala durowa i jej akord durowy to CEG a skala d- dorycka to skala molowa i jej akord to DFA czyli jak w podkładzie jest akord dm to jedziemy z d-dorycką. Mimo, że dzwięki DFA należą do skali C- jońskiej i d- doryckiej to na tle C- jońskiej brzmią fałszywie a w d -doryckiej prawidłowo.

    1. Rozumiem, że to odpowiedź do pytań Leszka. Jak najbardziej potwierdzam to co piszesz.

  6. Lekcja bardzo ciekawa i dużo mi dała, ale mam dwa pytania.
    Jeżeli w podkładzie mamy akord C-dur to tak jak powiedziałeś dźwięki DFA nie będą pasować do dźwięków akordowych i należy ich unikać. I to rozumiem. Ale co będzie jeśli w podkładzie pojawi się należący do tonacji C-dur akord d-moll składający się z tych właśnie dźwięków. Czy można je grać używając skali jońskiej, czy też należy w tym fragmencie improwizacji zastosować skalę dorycką ?
    I drugie pytanie.
    Czy jeżeli improwizujemy bez podkładu, a więc żadne grane dźwięki nie będą się “gryzły” z dźwiękami akordowymi, to można w dowolny sposób posługiwać się skalą jońską i używać dźwięków DFA uważając jedynie by nie zatrzymywać się na dźwięku F ?
    Dziękuję i pozdrawiam

    1. Super, że lekcja się przydała. Co do Twoich pytań to:

      1) Zasady przedstawione w lekcji odnoszą się do akordu C dur na którym gramy skalę C jońską. Jeśli akord zmieniłby sie na D moll to oczywiście brzmienie poszczególnych stopni skali w stosunku do akordu również się zmieni.

      Zauważ, że skala C jońska i D dorycka mają dokładnie takie same dźwięki. Zmiana jest tylko w myśleniu: które stopnie będą dobrze brzmiały, a które źle. Np. dźwięk F na D moll będzie brzmiał bardzo dobrze. Natomiast dźwięk H będzie miał duże napięcie itp. Więcej o skali doryckiej będzie w jednej z kolejnych lekcji nt. skal modalnych.

      2) Improwizując bez podkładu/zespołu masz zupełną dowolność. Proponuję jednak, zamiast po prostu “jechać” po skali w górę i dół, grać do ustalonych akordów. Co prawda nikt ich nie będzie grał w podkładzie, ale w Twojej grze będzie je słychać, a przez to będzie ciekawsza.

    1. To miała być jedynie krótka demonstracja zagadnienia, a nie koncertowy utwór 🙂 Jak dla mnie to co tutaj gra Arek brzmi zupełnie w porządku, ale oczywiście o gustach się nie dyskutuje…

  7. Dla mnie kompletna nowość! Nie miałem o tym pojęcia. Fantastyczna lekcja. Bardzo dziękuję.

    1. Super, że lekcja wniosła coś zupełnie nowego. To prawda, że dużo osób po prostu uczy się skali i myśli, że to tyle na jej temat. Jednak każda skala ma swoje dźwięki charakterystyczne, swój klimat, swoje “avoid notes” (dźwięki unikane np. 4. stopień w skali jońskiej) itp.