Skale Bebopowe – czym są i jak je stosować

Szymon ZeifertTeoria Muzyki14 Comments

skale bebopowe

Każdy kto chce grać jazz, powinien znać skale bebopowe.

Na szczęście nie jest to nic trudnego: powstają poprzez dodanie jednego dźwięku do znanych Ci już skal jak np. durowa (jońska), dorycka czy miksolidyjska.

Jednak dodanie tego jednego dźwięku robi większą różnicę niż się to pozornie wydaje.

Kliknij wideo poniżej i zobacz lekcję z której to w praktyczny sposób zobaczysz:

Po obejrzeniu, zostaw komentarz poniżej.

14 Comments on “Skale Bebopowe – czym są i jak je stosować”

  1. Witaj Szymon,
    Obserwuję twój portal i twoje lekcje od jakiegoś czasu i oceniam je wysoko i szczerze gratuluję tego portalu 🙂 Mam jednak jedną małą, ale dość istotna uwagę. Wolał bym byś w trakcie lekcji kiedy prezentujesz zagrywkę nie mówił np. “szósta struna siódmy próg” ponieważ to nie rozwija uczniów (podobnie jak tabulatura na przykład) . Moim zdaniem lepszym będzie zwrot “dźwięk H na strunie E basowej” czy coś w tym rodzaju, ponieważ jest to bardziej rozwijające i uczy operowania dźwiękami a nie progami 🙂 co z kolei bardziej pomaga zapisywaniu później w nutach oraz w interakcji w zespole, ponieważ wtedy nie powie nikt do klawiszowca “gram dźwięk na szóstej strunie na siódmym progu” bo to jest nie poważne, tylko od razu powie “gram dźwięk H” i tyle. Jest to bardzo ważne, ponieważ uczniowie twoi ucząc się od ciebie nabierają twoich nawyków i je powielają, więc jak to zmienisz, to będą naśladować profesjonalne nawyki i będą operować dźwiękami i to jest moim zdaniem lepsze (wiem to, bo przetrenowałem na sobie i swoich uczniach kiedy analizowaliśmy twój portal i taka zmiana pozytywnie wpłynie na jeszcze wyższe i liczniejsze postrzeganie twoich lekcji). Czego szczerze ci życzę i pozdrawiam.

    1. Witaj Norbert. Dzięki za konstruktywną uwagę i miłe słowa.

      Mówienie progami i strunami przyjąłem w celu jak najłatwiejszego zrozumienia przez widza. Jednak teraz skłaniam się ku temu co piszesz i nawet w nowszych lekcjach zaczynam już raczej mówić dźwiękami niż progami (które widać w tabulaturze czy choćby na gryfie).

      Myślę, że w kolejnych lekcjach będę się tego trzymał.

      Pozdrawiam,
      Szymon Zeifert

  2. Super dzięki za poruszenie takiego tematu. Skale Bebopową.
    Czy dźwięki jońskiej Bebopowej byłyby dźwięki C, D, E, F,Fis, G, A,H, ?
    Pozdrawiam 🙂

    1. Czesc:) Wlasciwie mozna konstruowac rozne rodzaje skal bebopowych. Ogolna idea polega na dodaniu jakiegos dzwieku przejsciowego w taki sposob, aby co druga nuta (na mocnej czesci taktu) była skladnikiem akordowym lub dostepnym rozszerzeniem akordu gamowlasciwego. Twoja propozycja pasowalaby bardziej dla bebopowej lidyjskiej. Skala jonska bebopowa posiada akurat passing note miedzy V a VI stopniem, wiec zawiera nastepujace dzwieki: C, D, E, F, G, A, A#, B, C (B=H). Pozdrawiam:)

    2. Twój trop Darku jest logiczny: skoro skala G miksolidyjska ma takie same dźwięki jak C jońska to wydawałoby się, że G bebopowa dominantowa będzie miała takie same jak C durowa dominantowa.

      Jednak tak nie jest, ponieważ wtedy na mocną część taktu (jako 5. dźwięk) wypadłby dźwięk nieakordowy – f#, a to burzy całą ideę skal bebopowych. Z tego powodu w skali durowej/jońskiej bebopowej, dodano dźwięk – tak jak pisze Arek – między 5. i 6. stopniem, czyli w tym przypadku jest to G# (Arek napisał A#, ale pewnie mu się omksnął klawisz)

      1. Szymon, dzieki za sprostowanie! Oczywiscie pojawil sie blad, przepraszam:) Mialem na mysli dzwiek G#, czyli skala jonska bebopowa posiada nastepujace dzwieki: C, D, E, F, G, G#, A, B, C.

  3. Powiem tak – nieświadome wrzutki ciekawych dźwięków w moich solówkach zostały zastąpione świadomym stosowaniem tychże 🙂 Nie ma to jak wiedzieć więcej i cieszyć się tą wiedzą…. Czekam na dalsze takie “kwiatki”, niech nam kwitną Szymonie – w końcu mamy maj!

    1. Bardzo się cieszę, że lekcja się podoba. Co do “wrzutek” to oczywiście można stosować dźwięki chromatyczne także w innych miejscach, ale warto najpierw opanować bardziej usystematyzowane ich stosowanie jak to ma miejsce na przykład w skalach bebopowych,.

  4. Cześć!
    Jeden dźwięk a ile zmienia. W 2,5,1 , przy przejściu z septymy na tercję kolejnego akordu to właśnie ten dźwięk czy coś kręcę ? Nie spotkałem się dotąd ze skalą bebopową a jest prosta w zrozumieniu dla średniaków i daje ten jeden ciekawy dźwięk podobnie jest w skali bluesowej, czasem o ten jeden krótki dźwięk chodzi. Takie “ciekawostki” to skarb w arsenale gitarzysty, dzięki za już i oczywiście proszę o jeszcze. Pozdrawiam Maniek.

    1. Cześć!

      Dodanie tego jednego dźwięku zmienia brzmienie i tworzy to “jazzowe” chromatyczne brzmienie. Są jeszcze inne bebopowe skale i postaram się je omówić w kolejnych lekcjach.

      Jeśli chodzi o przejście na tercję kolejnego akordu z septymy poprzedniego to jest to osobne zagadnienie 🙂

      Pozdrawiam Szymon.

  5. Zdefiniuj -skala dominantowa .dzięki i pozdrawiam.
    P.s.
    Muszę się trzymać stopnia trudności i zaawamsowania.Teraz pora na “instrukcję improwizacji” i”40zagrywek jazzowych” a potem szersze wody.Raz jeszcze pozdrawiam.Super.

    1. Kazda skale, ktora zawiera w swojej strukturze interwały 3 i b7 (tercja wielka i septyma mała) traktujemy jako dominantowa, gdyz spelnia wtedy warunek konieczny i wystarczajacy, aby osiagnac dominantowy charakter – spesyficzne dominujace, napieciowe brzmienie, posiadajace tendencje do rozwiazania. Zaleznosc ta tyczyczy sie rowniez wspolbrzmien pionowych. Kazdy akord posiadajacy skladniki 3 i b7 nazywamy dominanta. Mozemy tez wywnioskowac, ze skale dominantowe sluza oczywiscie do ogrywania akordow dominantowych.

    2. Tak jak pisze Arek. Ogólnie rzecz biorąc chodzi o skale pasujące do akordów dominantowych. W tym przypadku – tzn. skala bebopowa dominantowa – jest zbudowana na bazie skali miksolidyjskiej, czyli podstawowej skali do ogrywania akordów dominantowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *