2 Niezastąpione Zagrywki Bluesowe Na Gitarę

Szymon ZeifertZagrywki gitarowe39 Comments

zagrywki bluesowe

Spodobają Ci się!

Wprowadź do swojej gry na gitarze te dwie zagrywki bluesowe…

…a Twoja improwizacja natychmiast stanie się ciekawsza.

Pierwsza zagrywka wygląda tak:

zagrywki bluesowe

Na poniższym wideo gram tę zagrywkę w normalnym oraz wolnym tempie:

Fraza ta zbudowana jest na pentatonice A moll z jednym dodanym dźwiękiem ze skali A moll naturalnej (inaczej eolskiej) – mowa o dźwięku H (B w notacji amerykańskiej) na 7. progu 1. struny.

Jako ozdobnik zagrany jest także dźwięk A# na 6. progu 1. struny.

Dla przypomnienia zamieszczam diagram tego schematu pentatoniki molowej:

pentatonika molowa

Druga zagrywka jest zbudowana na pentatonice A dur. Myślę, że po usłyszeniu nagrania od razu wyczujesz różnicę w klimacie – jest po prostu bardziej “wesoła”.

Mieszanie pentatoniki durowej z molową to świetny zabieg do grania bluesa…

…ale to nie temat tego artykułu. Tak więc wróćmy do naszej zagrywki.

(UWAGA: Chcesz poznać 3 bluesowe zagrywki, które od razu będzie mógł zastosować? Kliknij TUTAJ i zobacz bezpłatną lekcję)

blues-poziom

Oto schemat pentatoniki durowej, który wykorzystuję:

pentatonika durowa

Sama zagrywka wygląda w ten sposób:

zagrywka bluesowa 2

W wideo poniżej zobaczysz jak gram tę zagrywkę:

Obie te zagrywki pasują do bluesa w A, chociaż opierają się na innych skalach, mają inny charakter oraz są zagrane w innych rejonach gryfu.

Właśnie taka różnorodność jest tym, co nadaje dłuższej solówce świeżości i utrzymuje zainteresowanie słuchaczy.

Koniecznie opanuj teraz te dwie bluesowe zagrywki, a Twoja gra na gitarze zrobi krok do przodu!

Napisz proszę poniżej w komentarzu jak podobają Ci się te frazy muzyczne oraz na jaki temat chciałbyś, abym przygotował dla Ciebie kolejną lekcję.

(UWAGA: Chcesz poznać 3 bluesowe zagrywki, które od razu będzie mógł zastosować? Kliknij TUTAJ i zobacz bezpłatną lekcję)

blues-poziom

39 Comments on “2 Niezastąpione Zagrywki Bluesowe Na Gitarę”

  1. Dziękuję za przesłany materiał, czy możesz rozwinąć zdanie “ćwicz mądrze – niekoniecznie dużo” ?

    pozdrawiam i życzę powodzenia

    1. Jeśli ćwiczymy bez konkretnego planu i zamysłu (na zasadzie “hmm, co by tu ćwiczyć. Może dzisiaj pogram kilka zagrywek”), to możemy poświęcać dużo czasu, a mieć marne efekty. Z drugiej strony, ćwicząć ze sprawdzonym planem, nie potrzeba dużo czasu, aby mieć efekty.

  2. Przydałoby się zagrać to też z małym podkładem na sam koniec, żeby usłyszeć to w “kontekście”.

    1. Dzięki za sugestię. To jest bardzo stara lekcja i w nowych staram się tak robić.

  3. Dzięki Szymon bardzo mi pomogłeś jesteś wielki ,ale mam jeszcze jedno pytanie ,czy pentatonikę durową zaczyna się tylko od drugiej superpozycji ,czy jest jakaś inna reguła ? jeszcze raz dzięki

    1. Przyznam, że nie rozumiem pytania. Pentatonikę durową – tak samo jak molową – można zagrać w każdej superpozycji i na całym gryfie.

  4. To jeszcze raz zapytam : chcąc zagrać pentatonikę G-dur w drugiej superpozycji, to muszę np: zacząć od pustego kółka na diagramie drugiej superpozycji ,czyli dżwięk G -struna D ,bo do końca nie wiem od jakiej superpozycji zaczynać grać, np: tonację D -dur Dziękuję

    1. Spróbuję to jaśniej przedstawić:

      1) jeśli chcesz znaleźć w którym miejscu (od którego progu) masz zagrać dany diagram pentatoniki durowej, aby zagrać w konkretnej tonacji to musisz tak ułożyć na gryfie diagram, aby puste kółko (czyli pierwszy stopniem skali) wypadał na ten konkretny dźwięk. Tzn. aby uzyskać pentatonikę G dur, “puste kółko” powinno wypadać na gryfie na dźwięk G.

      2) jeśli chodzi o wykorzystanie skali w improwizacji to oczywiście nie ma żadnej reguły, że musisz grać dźwięki w określonej kolejności. Traktuj skalę raczej jako zbiór dźwięków, które będą pasować do danego podkładu, a nie kolejność w jakiej masz je grać.

      Pozdrawiam,
      Szymon

  5. Witam. Pytanie moje dotyczy pentatoniki durowej ,a więc kiedy jest pentatonika durowa np. D -dur i czy puste kółko na diagramie oznacza pierwszy dżwięk np:pentatoniki D-dur uściślając czy granie pentatoniki np:D-dur musi zaczynać się od dżwięku D Dziękuję i pozdrawiam

    1. Witam. Nie do końca rozumiem pytania. Puste kółko w diagramie oznacza pierwszy stopień skali, czyli dla pentatoniki D dur jest to dźwięk D. Oczywiście w trakcie grania solówki możesz zaczynać od dowolnego dźwięku.

  6. na rysunku strun sa czarne kropki-to miejsca gdzie je przycisnac -a a te białe kółeczka?co oznaczają?

    1. Białe kółka to tzw. pierwszy stopień skali. Dla pentatoniki A moll jest to dźwięk A.

  7. Doskonale prowadzisz lekcje. Mam 62 lata i od pięciu lat odnawiam swoje umiejętności gry na gitarze po wieloletniej przerwie, teraz natrafiłem na prawidłowy tok ćwiczeń, na pewno będę korzystał z nich w miarę możliwości. Miłe prowadzenie,ciekawy program ćwiczeń, pełen profesjonalizm. Pozdrawiam i do usłyszenia.

    1. Dzięki Mańku, bardzo cieszę się że lekcje dają efekty, a przy okazji przyjemnie się je ogląda. Pozdrawiam

  8. Fajnie przedstawiony temat, moze udało by sie wiecej powiedziec o alteracjach by mozna je stosować (chyba głownie w dur skalach) mysle ze jak juz zacząłes to teraz juz trzeba dokończyć na czym polegają 😉

  9. Zaczynam powoli przekonywać się do tak postwionej sprawy. Muszę przyznać że Pan Szymon bardzo klarownie ujmuje temat. Myślę że w njabliższym czasie podejmę decyzję o zakupie pakietu lekcji wyjaśniających tematykę pentatoniki. Fajne trzy zagrywki na początek “znajomości”..

    1. Witaj,

      cieszę się, że materiały się podobają. W razie pytań o kurs proszę śmiało pisać (najlepiej na emaila) bądź dzwonić.

      Pozdrawiam serdecznie,
      Szymon Zeifert

  10. Witaj, przede wszystkim gratuluję rozpoczęcia przygody z gitarą! Powodzenia!

    Co do lekcji gry w 2 gitarzystów to dzięki za pomysł i postaram się mniej więcej coś takiego przygotować (tzn. również coś o grze rytmicznej)

  11. Cześć,

    od niedawna złapałem gitarę w dłonie i powoli zaczynam się uczyć. Podoba mi się tematyka bluesowa (gdy sobie ćwicze bluesa mój poziom relaksu osiąga maksimum 🙂 ). Fajnie by było, jakbyś zrobił lekcę dotyczącą… improwizacji np w duecie (z drugim gitarzystą), czyli po prostu wspólnego jam’owania 😉 Byłoby genialnie, gdybyś poruszył zagadnienia zarówno gitary rytmicznej (czyli np. kilka pomysłów na podkłady) oraz kilka zagrywek do tego.

    Pozdrawiam!

    1. Dzięki za pomysł. W osobnych lekcjach poruszam te zagadnienia samodzielnie: tzn. improwizacje i grę akordową, ale postaram się zrobić lekcję na temat jammowania 🙂

    1. Dzięki Krzysztof. Teraz takich i podobne lekcje będą pojawiać się kilka razy w tygodniu, więc zapraszam do częstego odwiedzania strony.

  12. Oczywiście o grze Patt’a Metheny nie wspomnę, bo on gra tylko te dźwięki które pasują. Jednak muzycy bebop-owi czy grający fusion lub funk. Mają dziwne brzmienie – np z polskich muzyków , pan Raduli , osiąga ciekawy efekt brzmieniowy grając mało dźwięków. Do jego solówek nie można już nic dodać (ja bym nie dodał).

    1. Marek Raduli jest jednym z najwybitniejszych polskich gitarzystów który często w swoich aranżacjach korzysta z tak zwanego frazowania czyli mniej znaczy lepiej 🙂
      Nie trzeba wypalcować całego gryfu podczas solo wciskając w nie każdy dostępny w skali pasujący dźwięk ale trzeba umieć wybrać te które stworzą w połączeniu ze sobą niesamowity klimat nawet jeśli będzie ich tylko parę 🙂
      W jednej z lekcji Szymon ładnie to wytłumaczył 🙂

  13. Jak dla mnie ok, cieszę się z obecnej formy przekazu, sądzę że każdy temat który zaprezentujesz w ten sposób , bedzie zachęcał do ćwiczenia. Jeśli będziesz dysponował konkretnym oraz obszernym zbiorem gitarowej teorii i praktyki – chętnie za niego zapłacę.

    Na obecną chwilę mam pytanie odnośnie sprzętu … mam gitarę z prostym piecykiem, który ma bardzo płytki dźwięk i bardzo paskudny overdrive – jaki multiefekt byś polecił bym mógł cieszyć się brzmieniem “Scierańskiego” a ktorego zakup by mnie nie szarpnął zbytnio po kieszeni.
    Kolejny temat taki troszkę bardziej rzemieślniczy – jak zaprojektować dobrą solówkę na przykładzie np. “All of me” lub “Chameleon” – chciałbym byś wyjaśnił jak dopasować dzwięki w solówce dobrać odpowiedni rytm … z czego korzystać, co jest efektywniejsze – czy czerpanie z motywów tematu, czy tylko schematu harmonicznego. Od lat słuchając jazzmanów zadaję sobie pytanie – gdzie oni tak pędzą – słychac ich grę jakby grali wszystkie dzwięki , oprócz tego który tam w danej chwili pasuje – o co w tym chodzi. czy to kwestia uzupełnienia akordu o kolejne składniki typu 7, 7b, 9,11, 13 .. czy jest jakaś inna tajemnica. Wiem wiele o substytutach na septymie, czy trytonie… ale nie potrafię w locie złożyć fajnej solówki. Próbowałem zgłębiać solówki mistrzów i szczerze mówiąc – wg mnie to trzeba się dobrze najarać żeby tak grać… wszystko wydaje się takie logiczne a zarazem skmplikowane. Np taki Charlie Parker… grał wg pewnego schematu, wg mnie grał swoimi patentami ciągle te same dźwięki ale w innym rytmie, czy tempie … co robić oprócz ćpania, by tak grać ?

    1. Cieszę się, że podoba się forma przekazu. Co do kursu to zapraszam do działu “KURSY GITAROWE”.

      Jeśli chodzi o Twoje pytania odnośnie grania jazzu to oczywiście nie jestem w stanie odpowiedzieć w jednym komentarzu, ale postaram się przygotować jeszcze lekcje na ten temat.

      Charlie Parker to typowy przedstawiciel bebopu. Jest to styl dość prosty do zanalizowania i zrozumienia – zazwyczaj solówki nie są skomplikowane pod względem doboru dźwięków, tylko szaleńczego tempa w jakich są grane.

      A jak dojść do takiego poziomu? No cóż…ćwiczyć!

  14. Dziękuję bardzo ciekawe zagrywki jestem zainteresowany ćwiczeniami z metronomem pozdrawiam.

    1. Fajne zagrywki. Szczególnie podoba mi się zagrywka nr 2, ale zagrywki skladają się z dżwięków pentatoniki dajmy na to: Am (+wtrącone dżwięki) ale napisz może jakie są ZASADY ich stosowania przy zmieniającym się podkładzie (przecież blues nawet ten najprostszy, to nie jest jeden tylko akord A, Am,A7,Am7,itp. a przynajmniej trzy jeszcze D, E) więc co, do czego ? Jakie są zasady przy bluesie durowym, a jakie przy molowym do adekwatnego ogrania akordów podkładu ??? Jak zmieniac pentatoniki adekwatnie itp..???? Jeśli to nie kłopot proszę o odpowiedż na mejla bo mogę na tej stronie ją przegapić, a nie chciałbym, bo to uważam jest kluczowe zagadnienie, dla improwizowania w bluesie…Pozdrawiam – Zico.

      1. Całego bluesa durowego możesz ograć jedną pentatoniką molową: tzn. bluesa w A możesz ograć pentatoniką A moll.

        To może wydawać się dziwne, bo przecież mamy tam akord A dur (czy A7), a gramy pentatonikę A moll. Najlepiej będzie rozpisać sobie wszystkie dźwięki pentatoniki A moll i sprawdzić jakimi składnikami są w stosunku do wszystkich akordów: A, D i E.

        Dźwięki pentatoniki A moll: A, C, D, E, G

        W stosunku do akordu A7: A – pryma; C – tercja mała; D – kwarta; E – kwinta; G – septyma mała

        Jak widać wszystkie te dźwięki pasują poza pozornie dźwiękiem C, który jest tercją małą na durowym akordzie. Jednak specyfika bluesa sprawia, że to w praktyce pasuje i daje bluesowe brzmienie.

        W stosunku do akordu D7: A – kwinta; C – septyma mała; D – pryma; E – sekunda wielka; G – kwarta.

        Tutaj wszystkie dźwięki pasują,

        W stosunku do akordu E7: A – kwarta; C – seksta mała; D – septyma mała; E – pryma, G – tercja mała

        Tutaj pozornie są dwa zupełnie niepasujące dźwięki C i G, ale w rzeczywistości bardzo dobrze pasują ponieważ są to tak naprawdę alteracje akordu E7: C to kwinta zwiększona lub inaczej patrząc b13, a G to nona zwiększona (#9).

        Mam nadzieję, że udało mi się to jasno przedstawić.

        Zachęcam, abyś zrobił to samo dla bluesa molowego.