brian may

Analiza solówki z Bohemian Rhapsody (Brian May)

Co on tam gra, że to tak dobrze brzmi…

…zadajesz sobie czasem takie pytanie, słuchając dobrej solówki?

Brian May z pewnością wie co nieco na temat gry na gitarze i w tym artykule przeanalizuję jego słynne solo z Bohemian Rhapsody.

Na początek posłuchaj proszę jak brzmi:

Teraz przejdźmy do analizy…

…gwarantuję, że jeśli przeczytasz ją ze zrozumieniem to dużo wniesie do Twojej improwizacji.

Co Brian May tutaj gra?

Zacznijmy od tego, że solówka opiera się praktycznie w całości na skali Eb dur (poza końcówką, gdzie występują akordy spoza tonacji Eb dur – o tym później).

Czy więc Brian May po prostu grał zagrywki na tej skali i tyle?

Nie!

Jak się zaraz przekonasz, bardzo dokładnie ogrywał akordy, które akurat wybrzmiewały w podkładzie.

Na początek zobacz akordy, które grane są w podkładzie w czasie solówki:

analiza solówki gitarowej

Tym co decyduje o brzmieniu solówki jest stosunek granych dźwięków do akordu, który w danym momencie wybrzmiewa w podkładzie.

Zacznijmy więc od przeanalizowania jakie dźwięki gra Brian May w momencie zmiany akordów:

brian mayPierwszym spostrzeżeniem jest to, że w momencie zmiany akordu za każdym razem gra dźwięk akordowy. W dodatku 7 na 9 razy jest to pryma akordu, a 2 razy kwinta.

(jeśli nie rozumiesz budowy akordów i ogólnie podstawowej teorii muzyki to koniecznie się tego naucz – np. poprzez kurs Zrozumiała Teoria)

Jak to przenieść do swojej improwizacji?

Zanim będziemy dalej analizować, pozwól że napiszę kilka słów na temat tego jak przenieść to, czego uczysz się analizując solówki, na swoją grę.

Powinieneś po każdym odkrytym elemencie zadać sobie pytanie:

Czy ja to już stosuję w moich solówkach?

Jeśli nie to zatrzymaj się i zastanów co możesz zrobić, aby wprowadzić dany element do swojej gry.

Pamiętaj przy tym o zasadzie skupiania się w trakcie ćwiczeń tylko na 1 elemencie w danej chwili.

Np. pierwszym ćwiczeniem może być włączenie podkładu i granie tylko prym akordów.

Jeśli podkład składa się z: C Am F G to kiedy wchodzi akord C, grasz dźwięki C, gdy wchodzi akord Am to grasz dźwięk A itd.

 

Wyćwiczyłeś? W takim razie idziemy krok dalej…

…w dalszym ciągu w momencie zmiany akordu grasz jego prymę, ale w pozostałym czasie grasz dowolne frazy na pasującej skali.

Pamiętaj, żeby wyćwiczyć to w kilku miejscach na gryfie, a nie tylko w jednej pozycji czy schemacie.

Inne elementy stosowane w tej solówce…

Ok, zajęliśmy się już najbardziej rzucającym się w oczy zagadnieniem czyli tzw. targetowaniem dźwięków akordowych.

Czy coś jeszcze możemy wycisnąć dla siebie z tej solówki?

Zwróć uwagę na kwestię rytmiczną. Czy grane są tutaj cały czas równe wartości rytmiczne czy może są mieszane dłuższe dźwięki z krótszymi?

Brian May stosuje dużą różnorodność rytmiczną. Jest to coś z czym my – gitarzyści – mamy problem.

brian may

Zwróć uwagę na to co grasz: często jest to ciąg dźwięków o tej samej wartości rytmicznej (długości). Ciężko w ten sposób zagrać coś ciekawego…

…dlatego postaraj się bardziej urozmaicić to co grasz stosując zarówno długie, wolne dźwięki jaki i krótkie.

Dzięki temu Twoje solówki nabiorą życia i dynamiki.

Jak budować formę solówki?

Forma solówki z Bohemian Rhapsody jest podręcznikowym przykładem budowania i rozwiązywania napięcia.

Zaczyna się wolniejszymi dźwiękami w niższych rejonach gryfu. Wraz z rozwojem, Brian May gra coraz szybsze dźwięki i w coraz wyższym rejestrze (wyżej na gryfie) osiągając w momencie kulminacyjnym najwyższe i najszybsze dźwięki w całym solo.

Po punkcie kulminacyjnym zaczyna zmniejszać gęstość rytmiczną – dźwięki stają się dłuższe i z większymi pauzami – oraz schodzi w niższe rejony gryfu.

Ostatni dźwięk jest najniższym w całej solówce.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że ta analiza pozwoliła Ci trochę bardziej zrozumieć proces myślowy profesjonalnych gitarzystów w czasie grania solówki.

Jak widzisz, nie chodzi tu o ogrywanie skali w górę i dół, ale…

1) podążanie za podkładem (lub resztą zespołu) poprzez granie dźwięków akordowych w momencie zmiany akordów

2) stosowanie różnorodności rytmicznej (mieszanie długich i krótkich dźwięków oraz pauz)

3) budowanie formy solówki poprzez stopniowanie gęstości rytmicznej oraz rejestru

Zastosuj te elementy w swojej grze, a będziesz kilka kroków bliżej do grania jak Brian May!

Napisz proszę w komentarzu poniżej jak podobał Ci się ten artykuł oraz jakie inne tematy Cię interesują.

 

Koszyk

RABAT 20% 🎉

Urodził mi się syn 😍🥹
Świętujemy to 20% rabatem na wszystkie kursy!

Godziny
Minuty
Sekundy