Prosta Sztuczka Jak Błyskawicznie Ustalać Tonacje Muzyczne

Szymon ZeifertTeoria Muzyki37 Comments

To jest część 2. z 3 w serii lekcji na temat tonacji muzycznych:

Wyobraź sobie taką sytuację…

…ktoś Ci w tej chwili podaje akordy do piosenki do której masz za minutę zaimprowizować solówkę.

Skąd wiedzieć w jakiej jest tonacji i tym samym jakiej użyć skali?

Dla wielu gitarzystów wydaje się to niemożliwe.

Na szczęście każdy może błyskawicznie ustalać tonacje muzyczne…

…jeśli zna kilka przydatnych tricków i sztuczek. I właśnie jedną z takich sztuczek zdradzę w tym artykule.

(W ponad godzinnym kursie wideo Tonacje Zdemaskowane poznasz więcej sprawdzonych sztuczek do ustalania tonacji …oraz cały system ustalania tonacji BEZ potrzeby stosowania sztuczek.)

Powiedzmy, że masz w piosence takie akordy: C e a F a F G .

Jaka to tonacja i jakiej skali do tego użyjesz?

Oczywiście możesz starać się to analizować, rozpisywać akordy i dźwięki itp. Możesz jednak użyć prostej sztuczki, dzięki której znacznie szybciej ustalisz tonacje.

Metoda na tonacje

Chodzi mianowicie o znalezienie w piosence dwóch durowych akordów oddalonych od siebie o cały ton (dwa progi na gitarze). Są takie w tej piosence?

Tak, jest to akord F i G. Zagraj je jako akordy barowe (na 1. i 3. progu najgrubszej struny). Teraz jedyne co jeszcze musisz zrobić to wziąć wyższy z tych 2 dźwięków (czyli w tym przypadku G, bo leży na 3. progu) i zagrać ten sam próg, ale strunę wyżej – czyli 3. próg na 5. strunie.

W tym miejscu na gryfie leży dźwięk C.

Tak więc jest to tonacja C dur…

(lub jej molowy odpowiednik, czyli mówiąc bardziej “uczonym” językiem: tonacja paralelna molowa – żeby jedynak nie mieszać to nie będę tego tematu rozwijał w tej lekcji)

(UWAGA: Jeśli chcesz zrozumieć i opanować system ustalania dowolnej tonacji to sprawdź pełny wideo-kurs Tonacje Zdemaskowane za jedynie 7 zł! Kliknij TUTAJ i poznaj szczegóły)

tonacje-zdemaskowane-poziomy

…i improwizować będziesz przy użyciu skali C dur. Proste, prawda?

Powtórzę te kroki:

1) znaleźć akordy durowe oddalone o cały ton (2 progi) od siebie

2) znaleźć dźwięk leżący kwartę czystą (ten sam próg, struna wyżej) od wyższego z tych dwóch akordów

 

Małe “ale”

Tutaj muszę zaznaczyć, że ten sposób nie sprawdzi się w 100% przypadków, ponieważ nie zawsze znajdziesz dwa durowe akordy leżące cały ton od siebie w piosence.

Jednak w tych przypadkach kiedy znajdziesz, pozwoli Ci znacznie szybciej ustalać tonacje.

Dla pewności podam jeszcze jeden przykład.

Oto akordy hipotetycznej piosenki: E c# A H

Jaką mamy tonację?

Jest to E dur. Jeśli miałeś problemy z ustaleniem to przeczytaj jeszcze raz opis powyżej i sprawdź, czy dobrze zastosowałeś tę metodę.

Mam nadzieję, że w ten sposób uda Ci się szybciej określać tonacje. Skomentuj poniżej i napisz jak Ci idzie stosowanie tej prostej sztuczki.

PS Ta sztuczka ma na celu ułatwić Ci odnajdywanie tonacji. Ostatecznie jednak MUSISZ nauczyć się ustalać tonacje bez polegania na sztuczkach. Możesz to zrobić jeszcze dzisiaj poprzez kurs Tonacje Zdemaskowane za jedynie 7 zł.

tonacje-zdemaskowane-poziomy

37 Comments on “Prosta Sztuczka Jak Błyskawicznie Ustalać Tonacje Muzyczne”

  1. Świetna lekcja i bardzo pomocna.
    Mam natomiast pytanie. Bardzo lubię dwa akordy grane naprzemiennie “a moll” i “E dur” jaka do tego będzie tonacja lub tonacje?

    1. To są jedyne akordy w piosence? Jeśli tak to będzie to tonacja A moll. W tonacjach molowych, często 5. stopień (dominanta) jest akordem durowym, mimo że ze skali eolskiej wynika, że powinien być to akord molowy.

      Jest tak dlatego, że mamy kilka podstawowych skal molowych w tym skalę molową harmoniczną, która na 5. stopniu ma właśnie akord durowy.

        1. Tak jak wspomniałem: w tym przypadku bardziej będzie pasować skala A moll harmoniczna niż A eolska. Ma ona też bardziej “orientalny” charakter.

  2. Mnie jednak jest prościej zagrać te akordy i usłyszeć na jakim powinna się skończyć piosenka czyli albo pierwszy akord jest tonacją albo ostatni. Jednym słowem mówiąc szukam akordu(albo pierwszego, albo ostatniego), który jest rozwiązaniem poprzedniego i on wskazuje tonacje dur lub moll. I sądzę ,że ten sposób ,który podałem jet łatwiejszy dla tego przykładu ale w przypadku braku akordu określającego tonację ten przykład podany wyżej jest lepszy jednak większość piosenek zawiera akord który określa tonację.Chodź w przypadku tonacji można znaleźć dwa akordy dur lub moll oddalone o kwartę ,które w tej sytuacji pomogą nam określić tonacje.
    A tak w ogóle dzięki za fajne lekcje 🙂

    1. Podana przez Ciebie metoda zazwyczaj się sprawdza, ale są piosenki w których tonika nie jest pierwszym bądź ostatnim akordem. Niemniej jednak w większości przypadków zadziała.

      W artykule chciałem pokazać metodę opartą bardziej na teorii niż słuchu.

  3. chyba nie paralelna molowa, bo to by było a-moll. Chyba bardziej jednoimienna molowa? Czy się mylę?

    1. Witaj Sławku.

      Rozumiem, że chodzi Ci o płatność za jakiś kurs? Oczywiście jest możliwość płatności zza granicy. Jeśli będziesz miał pytania to śmiało napisz do nas emaila.

      Pozdrawiam,
      Szymon

  4. Tomasz jeżeli masz napisać coś głupiego to lepiej się dwa razy zastanów albo lepiej zamilcz

  5. Witam Pana, Szymonie! Chcę skorzystać z Pańskiej propozycji ” Błyskawiczne ustalenie tonacji…..” i idąc dalej przelałem na Pańskie konto “aż” 7 zł i otrzymałem powiadomienie z rzeczonego konta o braku kwot, a z mego banku zostały przelane. Proszę mi powiedzieć w czym problem?, a może jest inny sposób pozyskania Pańskiej propozycji. Dziękuję

    wiekowy sympatyk gitary

    1. Witam Panie Ryszardzie.

      Proszę przesłać nam emailem potwierdzenie przelewu i wtedy będziemy mogli sprawdzić o co chodzi. Być może pomylił Pan numer konta? Ciężko mi powiedzieć w czym problem nie widząc potwierdzenia, ale jak tylko je otrzymamy to uda się to bez problemu wyjaśnić.

      Pozdrawiam serdecznie,
      Szymon Zeifert

  6. Nikt tu z nas nie zostanie Satrianim;-) ale jakas zasada albo zbior zagrywek dla solowek. Jak je tworzyc by nie biegac po schemacie? Istnieje cos takiego?

  7. Szymonie o ile jestesmy na Ty;-) znajac skale nie mowie o modalnych czyli podstawowych pentatonikach blusowych wegierskich jak tworzyc cos w rodzaju licku jak to zwa. Chwyt c czyli c e g skale odpowiednie jonska eolska mixolidyjska. Ogrywam odpowiednio wg tych skal. Ale to juz na widzimisie czy jakies schematy pewnych grajkow sa obcykane. Jak to jest bo bladze. Oczywiscie c moge zagrac e eolska g mixolidyjka oprocz c jonska. Chodzi mi o solo. Jak to wyglada przy c5 power chordzie. Jakies wskazowki jak cos stworzyc bo sie gubie;-)

    1. Cześć,

      traktuj skale bardziej jako zbiór dźwięków, które będą pasować do danego akordu/podkładu, a nie jako schemat który musisz grać po kolei.

      Po tym co piszesz, polecam Ci następujące ćwiczenie:

      1) włącz sobie podkład
      2) zagraj do niego skalę w górę i dół, aby zapoznać się z brzmieniem
      3) zaśpiewaj krótką frazę melodyczną
      4) zagraj ją na gitarze (na początku może to zająć chwilę czasu, ale warto!)
      5) powtarzaj kroki 3 i 4 🙂

      W ten sposób zaczniesz bardziej grać to co słyszysz w głowie, a nie odgrywać skalę w górę i dół.

      Pozdrawiam,
      Szymon

  8. Witam biorac przyklad 1 dzwieki f i g na najgrubszej strunie to w artykule jest blad bo powinno byc strune “nizej” a nie jak podajesz “wyzej”? Podobno w drugim przykladzie. A i H. Czyli w barrach dzwieki na 5 i 7 progu. Struna A na 7 progu ma dzwiek e. Wtedy sie zgadza. Dziekuje za znakezienie tego bledu;-) Sposob dobry.

    1. Dzięki za zwrócenie uwagi. Masz rację – są to dźwięki wyżej, ale struna fizycznie jest niżej i tak powinno być zapisane. Zaraz poprawię.

  9. Mnie raczej interesuje jak najszybciej ustalić tonację ze słuchu, nie ma podanych akordów. Pozdrawiam.

  10. w oby dwóch przypadkach dziwnym trafem mamy składowe skal . Tak na przykład …………………………………………………………….. ,,.C e a F a F G” ………………………………………………………. …………………………………………Skala C-dur : C D E F G A B C . Następny …………………………………………………………………………………………………E c# A H czyli dla skali E-dur to dźwięki : ………………………………………………………….E F# G# A B C# D# E. Przypadek ? Nie sondzem 😀

    1. Napisz proszę jeszcze raz, ponieważ bardzo dziwnie sformatowany jest Twój komentarz i nie rozumiem co masz na myśli.

      //AKTUALIZACJA:

      Chyba udało mi się rozczytać mimo tych kropek 🙂 Oczywiście jest tak jak piszesz: tonacje są ściśle powiązane ze skalami i w pewnym sensie z nich wynikają. Wspomniałem o tym w poprzednim artykule z tej serii: https://www.kwadransdlagitary.pl/tonacje-od-zera-teoria/

  11. C
    Yesterday,
    E Am
    All my troubles seemed so far away,
    F G C
    Now it seems as though they’re here to stay,
    Am D F C
    Oh, I believe in yesterday.

    Wybieram dwa akordy durowe: FG lub CD. Tonacja to C-dur czy G-dur? Co się stanie jeśli wystąpią tylko akordy molowe? Twoja metoda jest prosta dla prostych utworów opartych właśnie na min dwóch akordach durowych. Polecam wszystkim banalne koło kwintowe, w którym jest odpowiedź na większość pytań 🙂

    1. Oczywiście to jest tylko taki “trik”, który nie w każdej sytuacji zadziała. Jednak bardzo często działa i wtedy znacznie przyspiesza odnajdowania tonacji.

      Ostatecznie polecam każdemu opanowanie teorii (w tym koła kwintowego) na takim poziomie, aby samemu był w stanie określić dowolną tonację.

      Co do przykładu Yesterday to jest to bardziej skomplikowana harmonicznie piosenka niż może się pozornie wydawać i występują tu akordy, które uznalibyśmy za spoza tonacji (w najprostszym rozumieniu tonacji).

      Np. w tonacji C dur w której podałeś akordy, występuje akord Em, a nie E. Jednak w tym przypadku pełni on funkcję dominanty wtrąconej do kolejnego akordu: Am.

  12. Czy dźwięk “B” w “Darmowej ściądze” jest równoznaczny z dźwiękiem “Ais”? – tak wychodzi po analizie tych skal ale nie jest to nigdzie wyjaśnione.

    1. Dźwięki Ais oraz B to oczywiście te same dźwięki (enharmonicznie). Na gryfie gitary jest to np. 6. próg 6. struny. Ais to podwyższone o pół tonu A; B to obniżone o pół tonu H

        1. Nie widzę nic niepoprawnego w mojej wypowiedzi, więc chyba coś Ci się pomyliło. Oczywiście w “amerykańskim” zapisie dźwięk B to nasz H, ale tutaj chodzi o “nasz” zapis.

          1. Jeśli B = H, to jak zrozumieć “B to obniżone o pół tonu H”

          2. B to nie ten sam dźwięk co H. Odsyłam do zupełnych podstaw teorii muzyki i zasad obniżania i podwyższania dźwięków. Po prostu obniżony o pół tonu dźwięk H jest nazywany B, tak samo jak obniżone o pół tonu D jest nazywane Des, obniżone o półtonu G to Ges itd.

            To jest wyjątek w nazewnictwie: zamiast nazwać H obniżone o pół tonu Hes to nazywa się B.

            Zamieszanie z tym B i H jest takie, że w “amerykańskim” zapisie, nasze H to dla nich B, a nasze B to dla nich Bb.

    1. cieszę się, że mogłem pokazać coś wartościowego czego jeszcze nie znałeś! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *