ćwiczenie skal

W jaki sposób ćwiczenie skal niszczy Twoją improwizację

Też padłeś ofiarą ćwiczenia skal?

Pozwól, że od razu sprostuję: skale to jeden z kluczowych elementów improwizacji, a ich ćwiczenie to jedna z podstawowych dziedzin nauki gry na gitarze.

Jednak jeśli nie będziesz uważny to ćwiczenie skal może spowodować wiele niechcianych skutków ubocznych.

W tym artykule przedstawię dwa z nich oraz jak im przeciwdziałać.

Ćwiczenie skal, a …artykulacja

Ćwicząc skale skupiasz się z pewnością na wielu elementach…

…ale żadnym z nich nie jest artykulacja.

Może to wydaje się mało istotne, ale w ten sposób tak naprawdę wyrabiasz w sobie nawyk grania bez świadomego stosowania artykulacji.

…a muzyka bez artykulacji jest w najlepszym wypadku nudna.

Jak możesz to w takim razie zmienić?

(UWAGA: Chcesz poznać “3 sprawdzone kroki do swobodnej improwizacji na gitarze”? Kliknij TUTAJ i zapisz się na darmową, gitarową lekcję online na żywo)

Na artykulację składa się wiele elementów, ale podstawowym z nich jest dynamika: głośność i akcentowanie. Jeśli wszystkie dźwięki tak samo mocno akcentujesz to brzmisz jak komputer. Twoja gra potrzebuje kontrastu: cichych, głośnych oraz umiarkowanych dźwięków.

W czasie ćwiczenia skali (czy to grając ją w górę i dół czy też ćwicząc w jakiś inny sposób) zacznij stosować określone z góry akcentowanie. Np. ustal, że teraz będziesz akcentował co trzeci dźwięk, a pozostałe będą znacznie cichsze.

Może to zabrzmieć w ten sposób (gram tutaj skalę C dur / jońską):

Oczywiście cały czas jest to tylko skala, ale brzmi już trochę bardziej jak muzyka. W ten sposób wyrabiasz sobie nawyk stosowania akcentowania i operowania dynamiką w trakcie grania.

Oczywiście nie ograniczaj się do akcentowania co trzeciego dźwięku – stosuj różne podział.

…rytmiczna różnorodność

Drugim elementem, który ćwiczenie skal “zabija” jest rytmiczna różnorodność.

Przez to, że grasz skalę w jednostajnym rytmie, wyrabiasz sobie nawyk takiego grania także w trakcie prawdziwiej improwizacji.

Jeśli Twoje solówki to jednostajne ciągi równych dźwięków to nie jest to dobry znak! Trzeba to koniecznie zmienić. Jak?

W trakcie ćwiczenia skali ustal rytmiczny schemat, który będziesz stosować.  Nie zapominaj również o akcentowaniu (patrz poprzedni akapit)!

Skala C dur zagrana w ten sposób może zabrzmieć tak:

Tak samo jak z akcentowaniem: stosuj różne podziały rytmiczne. Celem jest wyrobienie sobie nawyku stosowania różnorodnych rytmów, a nie monotonnych ciągów dźwięków.

Podsumowanie

Jestem w 100% za ćwiczeniem skal, ale sposób w jaki robi to wielu gitarzystów daje efekty odwrotne od zamierzonych.

Jeśli temu świadomie nie zapobiegniesz to ćwiczenie skal całkowicie pozbawi Twoją grę artykulacji oraz rytmicznej różnorodności. Mam nadzieję, że dzięki temu artykułowi zaczniesz świadomie na to zwracać uwagę i uchronisz się przed tym brzemiennym w skutkach błędem.

(UWAGA: Chcesz poznać “3 sprawdzone kroki do swobodnej improwizacji na gitarze”? Kliknij TUTAJ i zapisz się na darmową, gitarową lekcję online na żywo)

Koszyk

RABAT 20% 🎉

Urodził mi się syn 😍🥹
Świętujemy to 20% rabatem na wszystkie kursy!

Godziny
Minuty
Sekundy