Jaka kostka do gitary i jak trzymać kostkę, aby grać szybciej

Szymon ZeifertGitara, Sprzęt i Akcesoria31 Comments

Jaka kostka do gitary

To jest niezwykle ważne!

Kostka gitarowa to jeden z elementów, który ma największe znaczenie dla Twojej techniki oraz brzmienia. Warto się jej dokładnie przyjrzeć…

Masz wątpliwości jak trzymać kostkę do gitary lub jaka kostka jest właściwa dla Ciebie?

W tym krótkim artykule odpowiem na Twoje pytania.

Jak trzymać kostkę do gitary?

Można spotkać się z bardzo wieloma sposobami trzymania kostki i nie można kategorycznie wskazać “tego jedynego najlepszego”. Niemniej jednak zdecydowana większość profesjonalnych gitarzystów stosuje przestawiony poniżej:

kostka do gitaryjak trzymać kostkę do gitary

jaka kostka do gitarykostki gitarowe

Kluczowe elementy to:

1) Tylko kciuk i palec wskazujący dotykają kostki

2) Kostka leży na bocznej stronie palca wskazującego (nie na opuszku/opuszce)

3) Kciuk dotyka kostkę pod (mniej więcej) kątem prostym

(to czy pozostałe palce są wyprostowane czy zgięte jest kwestią drugorzędną – graj jak Ci wygodniej)

Kąt zgięcia palca wskazującego jest sprawą indywidualną – znajdź takie ustawienie, które jest dla Ciebie najbardziej efektywne (tylko uważaj, aby koniec palca nie wystawał przed kostkę).

Swego czasu stosowałem inny sposób, jednak po kilku latach grania i słuchania, że powyższy jest lepszy – zdecydowałem się przestawić.

 

20 diagramow skal

Na początku, nowa metoda wydawała mi się bardzo nienaturalna i “dziwna”, ale teraz cieszę się, że mimo to postanowiłem się przestawić.

Jest to prawdopodobnie najbardziej efektywny i dający najwięcej kontroli sposób.

Błędny sposób?

Wielu, szczególnie początkujących gitarzystów, stosuje poniższy sposób (sam go stosowałem przez kilka lat):

piórko do gitary

Oczywiście nie twierdzę, że tak nigdy nie nauczysz się grać, ale…

…bardzo mocno zachęcam do przestawienia się na metodę opisaną wyżej.

Prawdopodobnie ten wydaje Ci się bardziej naturalny i czujesz większą kontrolę nad kostką, ale to może być złudne uczucie, wynikające z przyzwyczajenia.

Proponuję, abyś spróbował jak najszybciej kostkować jeden dźwięk na jednej strunie w ten sposób, a następnie zrobił to samo trzymając kostkę tak jak opisałem powyżej i zobacz, który sposób daje Ci więcej kontroli i szybkości.

Jaką kostkę wybrać?

Bardzo mnie zdziwiło, kiedy testowałem różne kostki i okazało się, że każda z nich miała diametralnie inne brzmienie. Wcześniej nawet mi do głowy nie przyszło, że ma to aż takie znacznie.

Poza brzmieniem, wybór kostki wpływa na komfort gry, precyzję, kontrolę nad dźwiękami i artykulacją, techniczną swobodę i wiele innych aspektów.

Dlatego tak ważne jest poświęcenie czasu na dokonanie dobrego wyboru.

Kostki różnią się przede wszystkim:

  • kształtem szpica: ostry lub zaokrąglony
  • grubością (podawaną w milimetrach np. 0.7 mm lub 1.5 mm)
  • wielkością
  • materiałem

Wybór kostki to kwestia indywidualna, ale jest kilka uniwersalnych zasad.

 

20 diagramow skal

Przede wszystkim musisz ustalić co chcesz grać.

GRA AKORDOWA

Do gry akordowej możesz stosować cieńsze niż do solówek, ponieważ nie potrzebujesz dużej precyzji. Z tego samego powodu lepsze są bardziej zaokrąglone niż szpiczaste.

Niektórzy stosują bardzo cienkie np. 0.3 mm lub 0.5 mm. Inni polecają rozmiar ok. 0.7 mm. Polecam kupić kilka i przetestować, zwracając uwagę na komfort gry, brzmienie oraz kontrolę nad dźwiękami.

GRA SOLOWA

Do gry solowej nie polecam stosować kostek cieńszych niż 1 mm.

Dlaczego? Ponieważ są zbyt elastyczne, a przez to stawiają mały opór przy kostkowaniu.

Gorąco zachęcam, abyś przetestował kilka grubości od 1 mm do 1,5 mm i wybrał odpowiednią.

Moim wyborem już od kilku lat jest kostka Black Ice 1.5mm. Inną bardzo popularną (także wśród światowej sławy gitarzystów jak np. John Petrucci czy Joe Bonamassa) jest Jazz III firmy Dunlop.

Jak często zmieniać kostkę?

Należy pamiętać, że kostki nie kupuje się “na lata”. W zależności od intensywności grania, gitarzyści kupują nową co kilka dni lub tygodni.

Kiedy zobaczysz, że krawędź jest już znacząco zdrapana to znak, że czas udać się do sklepu muzycznego.

Jest to ważne, ponieważ stępiona kostka daje inne brzmienie oraz znacząco wpływa na technikę i dokładność gry.

 

Podsumowując: dokładnie przemyśl sposób trzymania oraz dobór właściwej kostki – to jest naprawdę ważne.

Zachęcam do komentowania poniżej. Napisz jak Ci się podobał artykuł, jakie masz pytania oraz jakie inne tematy powinienem poruszyć w przyszłych lekcjach.


20 diagramow skal

 

31 Comments on “Jaka kostka do gitary i jak trzymać kostkę, aby grać szybciej”

  1. Odgrzewanie starego watku 🙂 – ale skoro jest artykul jak trzymac kostke to chetnie bym zobaczyl jak jej uzywac 🙂 Na gitarze klasycznej gram od lat – ale jak niedawno zafundowalem sobie elektryka to sie okazalo ze granie kostka nie jest takie proste… Mam problem z precyzja trafiania w struny ktore bym chcial, albo jak juz trafiam to przy okazji brzecza sasiednie…

    Mam nadzieje ze wprawa przyjdzie z czasem – ale moze jakas lekcja lub wskazowki jak poprawic precyzje ?

    1. Postaram się zrobić lekcję na temat podstaw techniki kostkowania. Oczywiście jest to kwestia wprawy i nie ma złotej metody, dzięki której się to automatycznie wyćwiczy. Polecam grać np. skalę durową w górę i dół w wolnym tempie, zwracając uwagę i wzrok na prawą rękę i jej pracę.

      1. Chetnie ogladne taka lekcje – nic tak bardzo nie wkurza jak nie trafiona struna. Elektryka mam dopiero 3 miesiace wiec cudow nie oczekuje 🙂 ale myslalem ze latwiej jest taka kostke opanowac.

        Czy jest jakas logika w wyborze miejsca kostkowania – blizej mostka, nad gryfem, nad przystawka – czy wolna amerykanka jak kto woli ? To tez mogloby sie znalesc w takim kursie dla raczkujacych.

  2. Świetnie. Przemyślany artykuł dający wybór i przemyślenie. Nigdy na żadnym instrumencie nie gra sie tak samo różnych stylów muzycznych. Technika grania równierz musi być elastyczna ! Tak jak jest np przy perkusji. Mamy różne pałki i itp. Ale to tylko jeden przykład z dziesiątek….
    Dziękuje jeszcze raz za artykół i czekamy na nowe nagrania. 😉

    1. Oczywiście wszystko jest w tym temacie względne i nie można z całą pewnością podać jednej, jedynej techniki. Niemniej jednak jeśli mam jakąś komuś polecić, to zdecydowanie będzie ta przedstawiona w artykule.

  3. Hej, dobrym uzupełnieniem artykułu byłaby informacja, że wieksza prędkość kostkowania tą metodą wynika ze zmiany kąta natarcia kostki na strunę (ok. 45 stopni). Jedno dodatkowe zdjęcie wiele wytłumaczy. Ja też przerzucilem się na ten sposób po wielu latach – wzrost prędkości był natychmiastowy.

  4. Witam, bardzo fajny sposób na trzymanie kostki. Od wczoraj stosuje i myśle ze się przyzwyczaję. Do granie akordów wysuwam bardziej kostkę bo palec wskazujący się przeciera. Moje pytanie brzmi którzy znani gitarzyści trzymają kostkę w ten sposób? Pozdrawiam

    1. Witaj,

      cieszę się, że materiał jest przydatny. Nie jestem w stanie wymienić z pamięci, ale z dużą pewnością: Mike Stern, John Petrucci, John Satriani, Steve Vai i wielu, wielu innych.

    1. zachęcam do wypróbowania grubszych – jest duża szansa, że okażą się wygodniejsze i dokładniejsze.

  5. Cholera, chyba właśnie znalazłem rozwiązanie mojego problemu nie-precyzjnymi uderzeniami kostki w struny przy szybszej grze ( szczególnie przy przejściach powerchordy – pojedyncze dźwięki ). Mam w takim razie pytanie, czy to normalne że podczas (wg tego artykułu ) poprawnego trzymania kostki ( gram tak dopiero od jakiejś godziny ~ ) ręka wykrzywia się bardziej i trochę boli nadgarstek ? w sensie, że musi się przyzwyczaić do nowego sposobu trzymania ? że gram wolniej to fakt, ale czuję większą kontrolę nad kostką. Mam nadzieje że odpowie Pan, mimo że temat założony już chwilę temu. pozdrawiam

    1. Bardzo się cieszę, że artykuł pomógł. Co do pytania to na początku może wydawać się to trochę obce, ale po niedługim czasie się przyzwyczaisz. Co do bólu to ciężko mi powiedzieć: na pewno to trzymanie kostki nie wymaga bardzo mocnego wykrzywienia nadgarstka, więc jeśli po kilku dniach przestawiania się dalej szybko męczy się ręka to spróbuj pokombinować z ustawieniem ręki i znaleźć takie w którym czujesz się wygodnie.

  6. Do tej pory trzymałem kostkę opuszkami a palec maly na pudle dla stabilizacji i tak mi ok ale uczę się twojego sposobu i jest bardzo ciekawy i pewniej się gra ale napotykam na problem gdy gram na stojąco i wówczas reka mi się wykrzywia. Masz jakies rady? Nie potrafię odpowiednio wygiac nadgarstka gdy gitara jest skierowana do góry.

    1. jak wspomniałem, nie odważę się powiedzieć, że jest to jedyny słuszny sposób, ale szczerze polecam dać mu szansę. Co do Twojego problemu to musiałbym zobaczyć jak trzymasz gitarę na stojąco. Być może masz ją za nisko?

  7. Cześć Szymon.
    Mam mały problem z powyższą lekcją.
    Z lekcji wynika że najbardziej prawidłowym jest trzymanie kostki z dłonią ułożoną jak na zdjęciu nr 4 (czyli taka nie do końca zwinięta pięść). Taki sposób rzeczywiście zapewnia większą kontrolę nad kostką i fajne tłumienie strun kantem dłoni, zwłaszcza w grze solowej. Jednak nie bardzo wyobrażam sobie grę akordową takim sposobem, a już szybkie rytmy w stylu funky szczególnie. Sam zresztą zauważyłem na niektórych nagraniach że stosujesz chwyt kostki z dłonią “otwartą” np. na ostatniej lekcji pt. “Jak Zagrać Smoke On The Water Riff”. To w końcu jak to jest z tym trzymaniem kostki ? Należy używać kilku “chwytów” kostki zamiennie ?
    Pozdrawiam.

    1. Skupiłem się w tym artykule na ułożeniu kostki na kciuku i palcu wskazującym w odpowiedni sposób (pokazany na zdjęciach). Kwestia otwarcia lub zamknięcia dłoni jest tutaj drugorzędna i z tego co wiem nie ma specjalnego znaczenia – pod tym względem graj jak Ci wygodniej.

  8. Dobry temat.
    A mam takie pytanie z życia wzięte bo w naszym zespole akurat tata jest jedynym gitarzystą . Często zdarza się, że w utworach gra rytm i cześć utworu gra solo. Jaką wówczas kostkę powinien zastosować? Pewnie średnią, bo zmieniać podczas gry to raczej nie za bardzo…

    Można by było poruszyć taki temat z którym akurat my mamy problem – ustawienie sprzętu. Jak uzyskać dobre brzmienie na gitarze elektrycznej (coś jak w telewizji), ale w odpowiednich proporcjach solo/rytm (najlepiej bez ingerencji akustyka). Co wpływa na to brzmienie, jaki sprzęt zastosować. Jak ustawić dobrą barwę gry akordowej, dobrą barwę solową czystą (dwudźwięki), solową przesterowaną i przesterowaną rytmiczną (najtrudniej nam ustawić czyste brzmienie solo w proporcji do gry akordowej).

    1. Co do cieńszej kostki do gry akordowej to miałem na myśli przede wszystkim granie na gitarze akustycznej. Do rockowej gry rytmicznej można jak najbardziej stosować taką samą kostkę jak do solówek.

      Co do ustawiania brzmienia to dzięki za pomysł na jedną z lekcji.

  9. Też przestawiam się na ten sposób trzymania kostki. Ktoś wcześniej sygnalizował, iż kostka “przekręca ” mu się w trakcie grania, to chyba właśnie skutek trzymania kostki opuszkami palców. Sposobem, który tu przedstawiasz nie zauważyłem tego niekorzystnego zjawiska. Pozdrawiam.

    1. Niektórzy lekko nacinają lub ścierają papierem ściernym kostkę (oczywiście tylko powierzchnię, gdzie palce dotykają kostki), aby była lepsza przyczepność i kostka nie przekręcała się. Możesz spróbować czy to pomoże.

  10. Czesc Szymku
    Bardzo fajny artykul,poniewaz mialem wlasnie na ten temat dyskusje z innym gitarzysta ktory skrytykowal moja kostke,ze za gruba itp.Ja uzywam od paru lat Dunlop XL Jazz III.bardzo dobrze mi sie gra nimi,bo tak jak Ty wlasnie tutaj opisujesz pozwalaja na dokladna,bardzo zdefiniowana gre solowek a takze riffow.Mialbym prosbe: “Czy moglbys kiedys pokazac mi albo nam jak dobierac i ustawiac efekty zeby ladnie i przejrzyscie brzmialy(nie robily tzw.siary) w zaleznosci co sie gra tzn.solowki(distortion lub overdrive) lub temat na efektach modulacyjnych typu chorus,dealy albo flanger.
    dzieki za maile i pozdrawiam Gliwice

    Marek – PLUG IN TUNE UP & ROCK ON !!!!!!

    1. Dzięki Marku za miłe słowa. Dunlop Jazz III to legendarna kostka, więc nikt nie powinien krytykować Cię za używanie jej…

      Co do prośby to postaram się coś przygotować na temat sprzętu, ale jeszcze nie wiem kiedy uda mi się to zrobić.

      Pozdrawiam,
      Szymon Zeifert

      1. Myślę że masz racje – bardziej chodziło mi o sztywność, niż grubość dla samej grubości. Nie spotkałem się z przedstawioną przez Ciebie kostką i chętnie kiedyś ją ogram. Czy jesteś w stanie opisać jak brzmi w porównaniu z jakimiś innymi popularnymi kostkami typu Jazz III?

      2. Szybko się ścierają te tusq i ścierają się nierówno. Są wygodne tylko przez jakiś tydzień – do 2 w zależności od częstotliwości grania.

        1. ogólnie żywotność codziennie używanej kostki raczej nie przekracza tygodnia, więc jeśli trzymają 2 tygodnie to jest to rzeczywiście dobry wynik

    1. Bardzo fajnie ze zajales sie tym tematem , mysle ze ze starszej generacji wszyscy kostke trzymalismy nieprawidlowo. Sprobuje i ja sie przestawic na nowy sposob . Gdybys jeszcze tak wyjasnil , jak nalezy uderzac kostka w poszczegolne struny podczas solowek byloby to dopelnienie tematu rownie chyba wazne jak sposob trzymania kostki. Pozdrawiam!

      1. dzięki, cieszę się że lekcja jest pomocna. Co masz na myśli pisząc o sposobie uderzania kostką? Ustawienie całej ręki, kąta kostki do strun itp. czy coś innego?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.