Najbardziej Uniwersalny Akord Na Świecie

Szymon ZeifertAkordy i Chwyty Gitarowe23 Comments

Uniwersalny Akord

Akord-kameleon?

Gra go praktycznie każdy jazzowy, funkowy i bluesowy gitarzysta. Zgodzisz się, że warto się go nauczyć?

Najpierw nauczę Cię jak go zagrać (podam 2 wersje: trudniejszą i prostszą), a potem omówię gdzie i dlaczego możesz go zastosować.

Gotowy? Zaczynamy…

Uniwersalny Akord w 2 Wersjach (trudniejsza i prostsza)

Tak wygląda trudniejsza wersja (przypominam że pionowe kreski to struny – najgrubsza po lewej – a poziome to progi):

uniwersalny akord

Problemy mogą wynikać z powodu poprzeczki, którą robimy 3. palcem. Jeśli Ci nie idzie to nie zniechęcaj się tylko próbuj w bardzo wolnym tempie.

Oto łatwiejsza wersja (bez poprzeczki):

akordy gitarowe

Jak widzisz, ta wersja różni się brakiem dźwięku na 1. (najcieńszej) strunie.

Poniższe wideo pokazuje jak gram obie wersje:

Dobra, zakładam że umiesz już zagrać ten chwyt i przejdę do omówienia co to za akord i gdzie go możesz zastosować.

Co to za akord i jak jest zbudowany?

Dokładna nazwa tego chwytu to X9. Oczywiście w miejsce X wprowadzasz jakiś dźwięk np. C9, G9, F#9 itp.

Dźwięk na 5. strunie (puste kółeczko) to tzw. pryma akordu. Inaczej mówiąc jest to dźwięk od którego akord bierze nazwę.

Jeśli zaczniesz ten akord na 3. progu 5. struny – czyli dźwięku C – to będzie to akord C9.

Jeśli zagrasz od 5. progu – dźwięk D – to będzie to D9.

(UWAGA: Zobacz darmową wideo-serię 3 lekcji “Jak Przenieść Swoją Grę Akordową Na Profesjonalny Poziom?”. Kliknij TUTAJ i obejrzyj.)

Przeanalizuję teraz kolejne dźwięki. Na 4. strunie to tzw. tercja wielka akordu.

Dźwięk na 3. strunie to septyma mała tego akordu…

…na 2. strunie to nona wielka, a na 1. kwinta czysta.

(jeśli nie rozumiesz budowy akordów to polecam kurs Zrozumiała Teoria)

Tak więc podsumowując mamy następujące składniki akordu w tym chwycie:

  • pryma
  • tercja wielka
  • kwinta
  • septyma mała
  • nona wielka

Jeśli masz podstawową wiedzę z teorii muzyki (warto mieć!) to widzisz, że jest to akord dominantowy. To decyduje o tym, gdzie możemy go zastosować…

Zastosowanie tego chwytu

Ponieważ jest to akord z rodziny akordów dominantowych to możesz go użyć w praktycznie każdym miejscu gdzie jest podany akord X7, X9, X11 lub X13.

Tak więc jeśli grasz piosenkę czy utwór w którym masz zagrać akord E7, E9, E11 lub E13 to możesz wykorzystać ten chwyt zagrany na 7. progu 5. struny (dźwięk E).

Jeśli nie znasz teorii (polecam jak najszybciej się jej nauczyć np. poprzez wspomniany kurs Zrozumiała Teoria) to przedstawię praktyczne zastosowanie w bluesie.

Po prostu na każdym z 3 podstawowych akordów bluesa możesz zagrać właśnie ten chwyt.

Jeśli więc masz bluesa w tonacji A to składa się on z 3 akordów: A, D i E.

Do każdego z nich możesz zastosować ten chwyt. Zagrane w bardzo prosty sposób zabrzmi to tak:

Jest to również idealny akord do grania funkowego groovu, np:

Poza funkiem i bluesem, świetnie pasuje także do jazzu. Możesz go wykorzystać grając progresję 2 5 1 w miejsce akordu V (czyli po prostu dominanty).

Demonstruję to na poniższym wideo:

Jak widzisz jest to naprawdę uniwersalny akord i niezbędny w arsenale każdego gitarzysty.

Zanim weźmiesz gitarę i zaczniesz go ćwiczyć, napisz proszę w komentarzu poniżej jak podobał Ci się ten artykuł oraz na jakie inne tematy chciałbyś, abym przygotował lekcje.

(UWAGA: Zobacz darmową wideo-serię 3 lekcji “Jak Przenieść Swoją Grę Akordową Na Profesjonalny Poziom?”. Kliknij TUTAJ i obejrzyj.)

 

23 Comments on “Najbardziej Uniwersalny Akord Na Świecie”

  1. Witam Cie Szymon,
    jestem amatorem, czytam i sie ucze, i staram sie to poukladac dokladnie w glowie. Moze to nieistotne, o co pytam, ale chcialbym jednak miec pewnosc. Otoz mam takie pytanko: czy jesli chwycimy ten chwyt trudniejsza metoda i mamy 5 dzwiekow, to na najcienszej strunie -jak napisales – mamy kwinte czysta. Faktem jest (tzn. ja to tez gdzie indziej doczytalem), ze skladniki sa takie jak pisales: pryma, tercja wielka, kwinta, septyma mała, nona wielka. Ale w naszym ukladzie kwinta jest daleko, w kolejnej oktawie. Pewnie to nieistotne, ale nie nazywa sie ona wowczas inaczej? To chyba duodecyma, tak? Czy moze jednak kwinta czysta, tylko akord w jakims specjalnym przewrocie? Chociaz pryma jest najnizej…? Jak to rozumiec?

  2. Szukałem w goglach informacji o funkowych akordach i trafiłem tu, super. Dzięki Szymon.

  3. Mam straszne zaległości. Muszę się cofnąć. Dzięki za linki! Postaram się nadrobić. Dziękuję!

  4. akord znany dawno temu ktoś mi go pokazał jako akord Hendrixa. fajnie brzmi , inna sprawa jak i gdzie go wykorzystać ? … Szymon ci powie. DZięki SZYmon chyba prościej się nie da tego zrobić. fajny instruktarz dla każdego. POWODZENIA 3maj tak dalej

    1. Dzięki Cezary. Bardzo się cieszę, że lekcja tak się podoba. Co do tzw. “akordu Hendrixa” to – tak jak pisze Tadeusz – jest to E7#9. W praktyce jest to ten akord co pokazuję (w wersji bez poprzeczki) z jedną zmianą: na 2. strunie zagrane jeden próg wyżej.

  5. Ja gram ten akord wykonując poprzeczkę czwartym palcem, który mogę dodatkowo docisnąć wolnym trzecim. Wymaga to mniej ekwilibrystyki

    1. Plusem robienia poprzeczki 3. palcem jest to, że 4. jest wolny. Można nim zagrać np. 1. strunę dwa progi wyżej i robi się kolejny ładny akord: E13 🙂

      Pamiętam, że wersja z poprzeczką 3. palcem, wydawała mi się kiedyś niemożliwa. Teraz nie sprawia najmniejszego problemu. Tak więc jest to tylko kwestia wyćwiczenia.

    1. haha, dzięki Viko. Jak widzisz dajemy też dużo wartościowych, darmowych materiałów. Oczywiście płatne kursu znacznie dokładniej i obszerniej poruszają różne tematy…

  6. Widzę, że naprawdę warto znać ten akord, a artykuł napisany zwięźle bez zbędnych informacji. Do tego te krótkie filmiki i bez problemu można się czegoś nowego nauczyć ;D Czekam na więcej

    1. Jak najbardziej warto się go nauczyć! Cieszę się, że lekcja jest zrozumiała i przejrzysta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *