Jak opanować dźwięki na gryfie gitary [PROSTA METODA]

Szymon ZeifertTeoria Muzyki16 Comments

dzwieki na gryfie

Wciąż nie znasz dźwięków na gryfie?

Jest to ciągłe ograniczenie dla Twojej gry na gitarze i musisz je opanować, jeśli chcesz się rozwijać.

Na szczęście dzwieki na gryfie są proste do nauczenia …jeśli masz na to przemyślany sposób.

Kliknij wideo poniżej, aby go poznać z lekcji “Jak opanować dźwięki na gryfie gitary [PROSTA METODA] ”

Po obejrzeniu koniecznie skomentuj i napisz jak Tobie idzie opanowanie dźwięków na gryfie!

(UWAGA: Chcesz pójść do przodu z improwizacją na gitarze? Kliknij TUTAJ i pobierz 20 najpopularniejszych diagramów skal)

20-diagramow

16 Comments on “Jak opanować dźwięki na gryfie gitary [PROSTA METODA]”

  1. Bardzo soe ciesze ze znalazłem Wasza stronke Po wielu latach wrocilem do grania na gitarze i znajduje tu wiele swietnych porad, przykladow i wyjasnien. Rewelacja.

  2. Super filmik! Szkoda, że tak późno zaczęłam szukać jakichś wskazówek w internecie 🙁 od ponad 5 lat (tak, to niewiarygodne) usiłuję się ich nauczyć, z tabeli, ale zawsze się poddaję. Może tetaz będzie inaczej. Szkoda tylko, że tak późno. No ale lepiej późno, niż wcale. Bardzo pomocny filmik i z pewnością przysiądę do innych. Pozdrawiam

  3. No misja nie zła,ale zrozumiałe .Jednak pierw zacznę od opanowania praktyki i pomału teorii .

    1. Cieszę się, że się podoba. Oczywiście nie ma co uczyć się teorii dla samej teorii – chodzi o to, aby móc to zastosować w praktyce.

  4. No cóż dopiero zaczynam ale to co powiedziałeś zgadza się z tym co mówi mój nauczyciel. Pozostaje znależć czas na wystarczającą ilość ćwiczeń i bedziemy zadowolenie z rezultatów. Dziękuję i pozdrawiam Mirek

    1. Oczywiście wymaga to trochę czasu, ale przede wszystkim liczy się systematyczność, aby to utrwalić. Powodzenia!

  5. Kiedy uczyłem się dźwięków na gryfie pomocna dla mnie była właściwość, którą nazywam “zasadą trójkątów”. Np. dźwięk F mamy na 1. progu strun E oraz 3. progu struny D. Drugi trójkąt tworzą dźwięki: 8. próg struny A, 10. próg struny G i 6 próg struny H. Łącząc tą metodą z Twoimi na pewno jeszcze szybciej uda mi się doszlifować szczegóły:) Dzięki 🙂 Na koniec dodam, że dźwięków uczyłem się jadąc samochodem do pracy (jako pasażer). Wystarczy zamknąć oczy i odpowiednio się skupić 🙂

    1. Zachęcam do szukania wszelkiego rodzaju zależności, które pomagają w opanowaniu dźwięków. Również słyszałem o tych “trójkątach” i mogą być pomocne w początkowym etapie nauki dźwięków na gryfie. Jednak ostatecznie naszym celem jest potrafić znaleźć każdy dźwięk samodzielnie tzn. bez zależności z innymi.

      Ja również wiele zagadnień z zakresu teorii opanowałem jadąc autem, autobusem czy stojąc na przystanku 🙂

  6. Co do “rozszyfrowywania” gryfu.. Tak jak na klawiaturze fortepianu, tak na gryfie gitary widzimy pewną zależność, że dźwięki “e” i “f” oraz “h” i “c” nie są oddzielone od siebie odległością jednego progu, tylko położone obok siebie. Dzięki nauce w kolejności dźwięków gamy czyli: c d e f g a h c i włączeniu w to położenia obok siebie powyższych “parek” półtonów diatonicznych mamy “jaśniejszy umysł”. I nawet nie ucząc się dźwięków na pamięć (ich położenia na danym progu) możemy szybko je sobie odszyfrować używając właśnie gamy w rzeczywistej kolejności, używając odpowiednio dźwięków od którego rozpoczyna się dana struna np. d -> przerwa -> e -> f -> przerwa -> g -> przerwa -> a -> przerwa -> h -> c -> przerwa -> d
    z kolei przy strunie e nie rozpoczynamy od przerwy (czyli wolnego progu) tylko od dźwięku f, ponieważ mamy półton diatoniczny. Niby taka prosta zależność, a jednak wprowadzająca pewnego rodzaju porządek.
    Właśnie dziś, po obejrzeniu lekcji “Jak opanować dźwięki na gryfie gitary” postanowiłam rozpisać sobie tabelkę gryfu z poszczególnymi dźwiękami i na niej się skupić. Od zawsze miałam problem z takim “opanowaniem” gitary z kolejnością dźwięków i ich doborem itp. Mogę dodać, że w tym roku ukończyłam I Stopień Szkoły Muzycznej w specjalizacji gitara i teorię z niej w głowie posiadam, aczkolwiek to wideo uświadomiło mi, że nie potrafię tak prostej i za razem ważnej rzeczy jaką jest umiejętność odczytywania dźwięków na gryfie gitary. Jestem zadowolona z tego, że kolejna rzecz w mojej głowie została schowana do właściwej szufladki i będzie dobrze wykorzystywana w teraźniejszości i przyszłości przy tworzeniu nowych kompozycji 🙂 Dziękuję

    1. Witaj,
      oczywiście opanowanie budowy skal i zasad tworzenia dźwięków jest bardzo istotne, ale w tej lekcji skupiłem się jedynie na uczeniu się błyskawicznego odnajdywania dźwięków na gryfie.

      W gruncie rzeczy zrozumienie teorii jest tą prostszą częścią, która można w krótkim czasie opanować. Jednak przełożenie tego na gryf – np. tak, żeby błyskawicznie znaleźć każdy dźwięk na każdym progu – wymaga już trochę praktycznych ćwiczeń. Warto jednak to opanować!

      Cieszę się, że lekcja jest pomocna i mam nadzieję, że uda Ci się szybko przełożyć to co już wiesz na gryf 🙂