Harmonizacja skali jońskiej: tworzenie dobrze brzmiącego akompaniamentu na skali durowej

Szymon ZeifertAkordy i Chwyty Gitarowe, Jazz, Teoria Muzyki40 Comments

Brzmi groźnie, ale jest w gruncie rzeczy proste.

…chodzi oczywiście o harmonizację skali durowej, czyli po prostu tworzenie akordów na jej bazie.

Jak to robić i po co?

Dowiesz się tego z tej lekcji (przy okazji poznasz  Arka: nowego instruktora kwadransa dla gitary). Kliknij i zobacz:

Napisz w komentarzu jak podobała Ci się lekcja, jakie masz pytania i przede wszystkim: czy chcesz, aby Arek nagrał kontynuację tematu.

(UWAGA: Interesuje Cię granie jazzu? W takim razie prawdopodobnie spodoba Ci się zbiór 40 jazzowych zagrywek. Kliknij TUTAJ i zobacz go)

jazzowy-niezbednik-poziom

40 Comments on “Harmonizacja skali jońskiej: tworzenie dobrze brzmiącego akompaniamentu na skali durowej”

  1. Witam. Bardzo ciekawie przedstawiony materiał. Zgadzam się z przedmówcami – przystępnie mimo operowania fachowym słownictwem z teorii muzyki. Pozdrawiam i czekam na więcej!

  2. Broń Boże aby paluchem zmusić strunę A do wydobycia z niebytu dźwięku d w tym akordzie.
    Ja tylko chciałem być bardziej papieski od Papieża ale Arek mnie usadził i słusznie 😜

  3. Bardzo przydatna lekcja. Moze rozszezylibyscie to zagadnienie o chocby skale eolska z uwzgledniem np voicingow, zeby to pokazac jeszcze ciekawiej? Moze zagralibyscie jakies frazy solowe do tego , skoro jestescie juz we 2 😀 Bardzo otworzyloby to oczy 🙂

    1. Skale modalne na bazie skali durowej mają te same dźwięki, więc harmonizacja będzie przebiegać analogicznie. Co do lekcje we 2 to prawdopodobnie nagramy taką 🙂

  4. Dlaczego wydobywając akord AMaj7 należy tłumić puste struny A i E skoro te dźwięki wchodzą w skład tego akordu.
    Poza tym diagram nie zawiera info o konieczności tłumienia tych strun a jednak Arek wyraźnie mówi, że należy tak zrobić.
    Mam dysonans poznawczy i proszę o wyjaśnienie.

    1. Trafne spostrzezenie. W przypadku akordu Amaj7 stuny A i E naleza do dzwiekow akordowych, mimo to, sa one tłumione, gdyz celem lekcji bylo wskazanie na chwyty uniwersalne, ktore beda dzialac we wszystkich tonacjach. Jesli zastosujesz ten sam chwyt od innego dźwięku np. Ab, to puste struny beda zupelnie obcymi dzwiekami dla akordy Abmaj7. Diagramy sa przedstawione w uproszczeniu, zawieraja tylko punkty dzwiekow akordowych. W tym przypadku puste struny interpretujemy jako nieaktywne.

      1. Jasne. Przecież na początku filmu wyraźnie powiedziałeś o harmonizacji czterodźwiękowej. Wystarczyło posłuchać ze zrozumieniem 🙂
        Dzięki za wyjaśnienie.

    2. Nie wiem co z diagramem, ale przydało by się zaznaczyć 😉 . Natomiast co do strun A i E – Arek tłumaczy to w 1:40 minucie – chodzi o efekt słuchowy. Zakończenie akordu na tonice (dźwięk A na strunie E) daje słaby efekt, dociśnięta struna A wyda dźwięk D – spoza skali. Ciężko było by wydać dźwięk pustej A przy chwycie barre.

      1. Nie zdążyłem przed Arkiem – pisaliśmy prawie równolegle, ale on szybciej skończył i nie widziałem jego wpisu, bo bym sobie darował… 🙂 Już wiadomo co z diagramem. Arku – czy moje tłumaczenie jest też do przyjęcia?

        1. Wiem co masz na mysli, Andrzej:) Tlumaczenie dobre, ale dotyczy innego problemu, o którym wspominalem rowniez przy tym samym akordzie. Wazne jest nie tylko aby unikac pustych strun poprzez tlumienie, ale również zabezpieczyc je przed pdzypadkowym przycisnieciem 1 palcem. Wtedy uzyskalibysmy dodatkowe dzwieki niepasujace tzn. kwarte jako dzwiek obcy, oraz oktawe jako dzwiek zle umiejscowiony w ukladzie glosow (zly voicing).

  5. Bardzo ciekawy temat ,i dobrze pokazany. Tak jak koledzy, czekam na ciąg dalszy, pozdrawiam

  6. Super lekcja! Choć nie zrozumiałem jeszcze dlaczego EMAJ7 różni się od DMAJ7 schematem. Dotychczas myślałem, że wystarczy zagrać dwa progi wyżej. Pozdrawiam i życzę sobie i pozostałym fanom gitary dalszych takich lekcji.

    1. Super, że lekcja się podoba. W diagramie jest błąd: to jest akord E7, a nie EMaj7. W filmiku powinna wyświetlać się adnotacja z wyjaśnieniem, że to błąd.

  7. Dobrze wytłumaczone. Temat rzeka. Może jeszcze tonacje molowe (naturalna, harmoniczna, melodyczna). Zapożyczenia z innych tonacji, substytuty, wtrącenia itp. Posłuchanie o zasadach harmonizacji konkretnych melodii też byłoby ciekawe.

    1. Tematy które podałeś są istotne i prawdopodobnie część z nich w nieokreślonej przyszłości także omówimy. Harmonia to temat rzeka i tematy do lekcji chyba nigdy się nie skończą 🙂

  8. Witaj Arku w “kwadransie” !
    Ciekawa progresja akordów bardzo jasno i przystępnie przekazana, gratulacje za pierwszy filmik w kwadransie,aż kipi od Ciebie profesjonalizmem więc duet z Szymonem , dla nas adeptów sztuki gry na gitarze to dobry prognostyk. Lekcja raczej dla zaawansowanych ,w moim przypadku gdyby nie wcześniejsze kursy Szymona to byłoby ciężko. Dziękuję za tę lekcję i oczywiście proszę o jeszcze.

    Pozdrawiam wszystkich Maniek.

    1. Dzięki Marianie za powitanie Arka. Lekcja rzeczywiście zakłada już pewną znajomość teorii – staramy się publikować lekcje dla osób na różnym poziomie: część zupełnie podstawowa, część bardzie zaawansowana itp.

      Bardzo się cieszę, że moje kursy pomagają Ci się rozwijać!

      Kolejne lekcje z Arkiem już są przygotowywane i niebawem się pojawią.

  9. Bardzo fajna lekcja.Temat bardzo ważny i ciekawie pokazany.Mam nadzieję na dalsze spotkania z panem Arkiem.Pozdrawiam.

    Janusz

  10. Chwała obu Panom – i Szymonowi (za pomysł) i Arkowi (za wykonanie)!
    Lekcja ciekawa, zrozumiała i bardzo przydatna. Czekam na ciąg dalszy… Bardzo mnie cieszy możliwość grania piórkiem takich akordów i zostało to prosto pokazane (nie nauczę się już palcowania prawą ręką). Teoretycznie pozostałe skale – w tym moll’owe – można już samemu “rozkminić” 🙂 Ale czekam na kolejne, równie pouczające lekcje.

    1. Super, że się podoba. Tak jak piszesz: pozostałe skale modalne można już samemu “rozkminić”. 🙂

  11. Witam!
    Bardzo proszę: harmonizacja pozostałych skal modalnych.
    Pozdrawiam.
    Marek Grabowski

    1. Witam,

      być może w przyszłości stworzymy lekcję harmonizacji innych skal. W przypadku skal modalnych zbudowanych na skali durowej będzie analogicznie jak w przypadku skali durowej, ponieważ są to te same dźwięki.

      Jedyna różnica to numeracja stopni skali: np. skala C dur ma dźwięki: C D E F G A H, skala D dorycka ma te same dźwięki, tylko zaczynając od dźwięku D. Tak więc akordy dla obu skal będą takie same, ale będą innymi stopniami: na skali D doryckiej akordem na 1. stopniu będzie Dm7, na drugim Em7 itd.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *